آفتاب
بذرپاش تشریح کرد:‌

بررسی سیل منطقه سولقان و امامزاده داود در جلسه مجمع نمایندگان تهران

بررسی سیل منطقه سولقان و امامزاده داود در جلسه مجمع نمایندگان تهران

یک عضو مجمع نمایندگان استان تهران از جلسه امروز این مجمع برای بررسی سیلاب رخ داده در منطقه سولقان – امام زاده داود با حضور مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد و گفت: بر اساس گزارشات ارائه شده تاکنون جسد 7 نفر از هموطنان در منطقه کن و سولقان پیدا شده است.

مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) افزود: در جلسه عصر امروز مجمع نمایندگان استان تهران با مدیران مختلف شهر تهران،‌ استانداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، شهرداری تهران، سازمان هواشناسی، سازمان توزیع آب منطقه‌یی،‌ هلال احمر و سایر دستگاه‌های مربوطه آخرین گزارشات درباره اقدامات انجام شده در این ضایعه تاسف برانگیز مورد بررسی قرار گرفت.

او افزود:‌ تاکنون جسد 7 تن از هموطنان در منطقه کن و سولقان پیدا شده که به دلیل سیلاب سنگین رخ داده در این منطقه جان خود را از دست داده‌اند؛ از این تعداد هویت 4 نفر شناسایی شده است. هم‌چنین 7 خانواده با مراجعه به مراجع ذی‌ربط اعلام مفقودی بستگان خود را مطرح کردند. شناسایی هویت سایر اجساد نیز در حال بررسی است و جست‌وجو برای پیدا کردن سایر افرادی که ممکن است جان خود را از دست داده باشند ادامه دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که این حادثه ظرف نیم ساعت اتفاق افتاده است،‌ ادامه داد: کم‌تر کسی حدس می‌زد این سیلاب این میزان شدت داشته باشد. البته طبق اعلام سازمان هواشناسی میزان بارندگی 20 میلی‌متر بوده است اما به دلیل موانع موجود در محل رودخانه در برخی نقاط، تجمع آب و رهاسازی یک‌باره آن اتفاق افتاده است و از طرفی دامنه دره‌های منتهی به رودخانه‌ها به دلیل خشکسالی سال‌های اخیر امکان جذب آب در کوتاه مدت را نداشته و بنابراین بخش عظیمی از آب به حرکت در آمده و کم‌ترین میزان آب جذب سفره‌های زیرزمینی شده است.

وی با بیان این که ایام تعطیلی و استفاده مردم از مکان‌های تفریحی و زیارت امامزاده داود بر میزان خسارت افزوده، تصریح کرد: بسیاری از هم‌وطنان در این اتفاق غافل‌گیر شدند و نتوانستند خود را از مهلکه نجات دهند. البته سازمان هواشناسی باید تخمین دقیق‌تری می‌کرد اگرچه آن‌ها مدعی بودند تخمین‌هایی در این زمینه داشته‌اند. هم‌چنین این موضوع از سوی فرمانداری و استانداری در حال برررسی است که ممکن است برخی ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه باعث تجمع آب و رهاسازی یک‌باره آن شده باشد.

او با اشاره به امدادرسانی نهادهای ذی‌ربط بعد از این حادثه نیز گفت:‌ با وجود بسته شدن بسیاری از معابر در آن منطقه و متوفق شدن تمامی خودروها در بالای منطقه حادثه،‌ عوامل امدادی، راهسازی، هلال احمر، شهرسازی و نیروی انتظامی ظرف مدت کوتاهی سعی کردند معابر را از گل و لای و اجسام خارجی خالی کنند تا تردد امکان‌پذیر باشد. هم‌چنین بر اساس گزارش ارائه شده پنج هزار خودرو از مناطق مختلف تهران برای گذراندن روز تعطیل در مسیر سولقان و امامزاده داود حضور داشتند که با همراهی تلاش‌گران نیروی انتظامی و فرمانداری ظرف چند ساعت خودروها تخلیه شدند و معابر برای گذر آن‌ها باز شد.

وی با اشاره به قطعی برق بعد از این سیلاب نیز یادآور شد: تا سه تا 4 ساعت بعد از حادثه با تلاش وزارت نیرو برق وصل شد و امکان امدادرسانی نیز میسرتر شد.

این عضو مجمع نمایندگان تهران با بیان این که عمده کشته شدگان این حادثه برای گذران روز تعطیل و زیارت امامزاده داود در منطقه حضور داشتند، گفت:‌ تنها یکی از اجسادی که هویتش شناسایی شده مربوط به خانمی 35 ساله است که در یکی از روستاهای منطقه زندگی می‌کرده و به خاطر ریزش دیوار جانش را از دست داده است.

او با اشاره به لزوم امدادرسانی به 11 روستای آسیب دیده خاطرنشان کرد: شهرداری و سازمان مدیریت بحران در این 11 روستا برای امدادرسانی حضور دارند و این روند باید تسریع شود تا مشکلات اولیه روستاها مرتفع شود. البته جاده کاملا بازگشایی شده و به دلیل این که در مسیر بزرگراه تهران شمال قرار دارد اقدامات عمرانی زیادی صورت گرفته است. هم‌چنین قرار شد برای تعریض جاده و دسترسی محلی آن در ایام تعطیل تمهیداتی اندیشیده شود زیرا این جاده باریک از تنفس گاه‌های شهر تهران است و باید بتواند بهتر از این خدمات‌رسانی کند.

بذرپاش با بیان این که اگر علامت‌گذاری مکان‌های خطرناک به شکل دقیق‌تری پیش‌بینی شده بود امکان خطر نیز به کم‌ترین حد می‌رسید، اضافه کرد:‌ این سیلاب در 60 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. پیش از این سیلی با همین شدت در منطقه امامزاده داود در سولقان در 60 سال گذشته رخ داده بود که به امامزاده هم صدماتی وارد شده بود.

وی با بیان این که قرار است گزارش کار دستگاه‌های امدادرسانی در زمینه سیل به اطلاع مردم رسانده شود، گفت: هم‌چنین قرار شد هلال احمر در روستای حادثه دیده حضور یابد و به یافتن اجساد احتمالی ادامه دهد،‌ شهرداری و سازمان مدیریت بحران نیز باید در این 11 روستا حضور پیدا کنند و کار را برای حصول نتیجه و برقراری امکانات اولیه فراهم کنند. مخابرات نیز تمهیدات لازم برای برقراری ارتباطات فراهم کند. هم‌چنین مرکز بهداشتی درمانی سولقان نیز باید تجهیز شود و به یک مرکز نیمه شبانه‌روزی تبدیل شود تا امدادرسانی بیش‌تری انجام شود.

بذرپاش در پایان گفت که این مجمع ضمن ابراز تاسف از این حادثه به بازماندگان کشته شدگان سیل اخیر تسلیت گفته است.

انتهای پیام

کد N896538

وبگردی