آفتاب
کارخانه‌ای در نطق میان دستور:

نشانه‌های فراوانی از حیله آمریکا در برجام دیده می‌شود

نشانه‌های فراوانی از حیله آمریکا در برجام دیده می‌شود

رئیس کمیته هسته ای مجلس گفت: با وجود تلاش تیم مذاکره‌کننده در جمع‌بندی نهایی مذاکرات، نشانه‌های فراوانی از حیله و زیاده‌خواهی‌های آمریکا برای عبور از خطوط قرمز جمهوری اسلامی مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم کارخانه‌ای در جلسه علنی امروز مجلس و در نطق میان دستور، با اشاره به پایان مذاکرات ایران و غرب، اظهار داشت: خدایا تو شاهد باش که آنچه را که می‌گویم صرفاً در جهت رضای تو و ادای تکلیف الهی است که از طرف مردم و به رسم امانت و برای پاسداری از خون شهیدان به من به عنوان نماینده ملت محول شده است.

وی ادامه داد: شکی نیست که آنچه در قالب برنامه جامع اقدام مشترک ارائه شده، حاصل نهایت تلاش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در برابر جبهه متحد استکبار جهانی در پای میز مذاکره بوده است؛ مقام معظم رهبری نیز این تیم را امین، شجاع، متدین و باغیرت خواندند و همواره تاکید فرموده‌اند که نگرانی‌های ایشان از حیله و نیرنگ آمریکایی‌هاست که از پشت بر ملت ایران شمشیر خدعه وارد نکنند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس افزود: در جمع‌بندی نهایی مذاکرات، نشانه‌های فراوانی از حیله و نیرنگ و زیاده‌خواهی‌های آمریکا برای عبور از خطوط قرمز جمهوری اسلامی مشاهده می‌شود که با وجود تلاش مجدانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، به دلیل سیاست اعمال شده در رابطه با توافق، مورد غفلت قرار گرفته است.

کارخانه‌ای اظهار داشت: ارجاع قطعنامه به شورای امنیت، قبل از تصویب یا رد آن در مجالس کشورها اشتباهی راهبردی بوده است که متاسفانه با خدعه آمریکایی‌ها در صدر جمع‌بندی نهایی، با سرعت به تصویب شورای امنیت رسید.

وی تصریح کرد: ضمیمه قطعنامه، حیله بزرگ آمریکایی‌هاست که تمام توطئه‌های چندین ساله این جرثومه فساد و توطئه را برای مقابله با اقتدار انقلاب اسلامی در عرصه‌های تسلیحاتی و موشکی، در خود جا داده است؛ در حالی که بر اساس توافق ژنو باید کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت لغو می‌شد، استثناء کردن فعالیت‌های تسلیحاتی و موشکی، خلاف توافق ژنو بوده است که جمهوری اسلامی ایران مفاد آن را مردود و قابل پیگیری می‌داند.

انجام کلیه تعهدات در نخستین مرحله اجرای برجام اشتباهی بزرگ است

نماینده مردم همدان در مجلس تصریح کرد: در حالی که تعهدات جمهوری اسلامی ایران فنی، تخصصی و زمینی است، انجام کلیه تعهدات در نخستین مرحله اجرای برجام، در حالی که طرف‌های بدعهد و پیمان‌شکن کوچک‌ترین تعهدی برای اجرای تعهدات کاغذی خود برنداشته‌اند، اشتباهی بزرگ است که در صورت اجرای آن، طرف‌های مقابل در همان مرحله نخست و قبل از انجام هر تعهدی به تمام خواسته‌های خود دست یافته‌اند و اصرار بر ادامه اجرای برجام نیز جز برای توطئه نخواهد بود.

کارخانه‌ای عنوان کرد: در حالی که شورای امنیت، کمیسیون مشترک و آژانس بر پایبندی جمهوری اسلامی و انجام تعهداتش نظارت می‌کند، متاسفانه هیچ‌گونه نظارت قابل اتکایی برای طرف‌های مقابل در پایبندی به تعهداتشان دیده نشده است.

وی ادامه داد: در حالی که اکثریت اعضای کمیسیون مشترک خود یک طرف دعوا هستند، پذیرفتن این کمیسیون به عنوان مرجع حل اختلافات، هیچ‌گونه فایده‌ای جز صدور توطئه علیه جمهوری اسلامی نخواهد داشت؛ چرا رای‌گیری در کمیسیون مشترک که وظایف کلیدی و اساسی بر عهده دارد، در همه موارد بر اساس اجماع صورت می‌گیرد، اما در حوزه مهم بازرسی و نظارت که به مهمترین خط قرمز جمهوری اسلامی برمی‌گردد، این امر استثناء شده و به اخذ تنها پنج رای مثبت که همیشه حاصل است، موکول شده است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اظهار داشت: در حالی که قرار است ظرف ۱۰ سال پرونده هسته‌ای ایران از دستور کار شورای امنیت خارج شود، پذیرفتن نظارت‌های ۱۵، ۲۰ و ۲۵ ساله‌ چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ چرا با وجود مصوبه مجلس و فرمایشات صریح مقام معظم رهبری، اماکن نظامی، امنیتی، اسناد و دانشمندان که مهمترین خطوط قرمز جمهوری اسلامی بوده است، با صراحت ممنوع نشده است؟

کارخانه‌ای افزود: در حالی که قرار بود شش قطعنامه شورای امنیت به یک قطعنامه تبدیل شود و از تهدیدات آنها کاسته شود، چرا با پذیرفتن بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، سایه شوم امکان صدور قطعنامه‌های متعدد و مدیریت شده با ادعای هر یک از اعضای ۱+۵، مشکلی فراتر از تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی رقم می‌زند؟

وی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از موارد دیگر نیز در این رابطه وجود دارد که آنها را منتشر خواهم کرد.

کد N896138

وبگردی