آفتاب

رئیس اطلاعات آلمان: باید از اسنودن تقدیر کرد

رئیس اطلاعات آلمان: باید از اسنودن تقدیر کرد

رئیس اطلاعات داخلی آلمان گفت، افشاگری مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا یک جنبه مثبت داشت و آن هم افزایش آگاهی درباره اهمیت مقابله با جاسوسی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هانس- جورج ماسن، رئیس اطلاعات داخلی آلمان در جمع تجار برجسته در اشتوتگارت در جنوب غرب این کشور گفت: پس از اتمام جنگ دوم جهانی مساله مقابله با جاسوسی بی‌اهمیت شد، اما افشاگری ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره جاسوسی‌های این آژانس از رهبران جهان بسیار ارزشمند است چون ما را درباره اهمیت مقابله با جاسوسی و توجه بیشتر به مساله جاسوسی مطلع کرده است و ما باید از این بابت از این جوان سپاسگذار باشیم.

دولت برلین دو سال قبل به گزارش‌هایی درباره جاسوسی و شنود مکالمات تلفن همراه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توسط آژانس امنیت ملی آمریکا به صورت خشمگینانه پاسخ داد و خواستار پاسخ روشن واشنگتن شده بود. البته در این گزارش‌ها به صراحت درباره این اسناد افشا شده توسط اسنودن جوان اشاره شده بود.

دیپلمات‌های آلمان نیز روز سه‌شنبه اعلام کردند که از دولت واشنگتن خواستند تا گزارش‌هایی مربوط به شنود مکالمات وزیر امور خارجه آلمان را مشخص کنند.

سایت افشاگر ویکی‌لیکس اواخر روز دوشنبه سندی را منتشر کرد که شامل خلاصه‌ای از مکالمات 2005 فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه کنونی آلمان در جریان سفرش به آمریکا می‌شد. این وب‌سایت افشاگر اعلام کرد، این مکالمات توسط آمریکا رهگیری شده است و البته نگفت که چه آژانسی این اقدام را انجام داده است.

وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر این ادعا درست باشد، جاسوسی علیه شرکا توسط آمریکا غیرقابل قبول است. ما از دولت واشنگتن می‌خواهیم این مساله را کاملا مشخص کند.

انتهای پیام

کد N895980

وبگردی