آفتاب

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری بروندی

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری بروندی

شمارش آرای انتخاباتی ریاست جمهوری بروندی یک روز پس از برگزاری آن همراه با تشنج و خشونت و انتقاد بین‌المللی در حالی امروز (چهارشنبه) در حال انجام است که احتمال می‌رود "پی‌یر نکورونزیزا" برای سومین بار در این انتخابات پیروز شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتایج این انتخابات که جامعه بین‌المللی آن را "غیرمشروع" اعلام کرده، احتمالا اواخر روز پنجشنبه اعلام می‌شود. جامعه بین‌المللی به خاطر برگزاری این انتخابات چند ماه پس از خشونت‌های خونین که به بی‌خانمانی ده‌ها هزار نفر از ساکان این کشور منجر شد و در آن رئیس جمهوری می‌خواهد با نقض قانون اساسی برای سومین بار در پستش باقی بماند، این روند را محکوم کرده است.

رئیس کمیسیون انتخابات بروندی گفت: حدود 74 درصد از 8 / 3 میلیون نفر جمعیت این کشور که برای انتخابات ثبت نام کرده بودند پای صندوق‌های رای رفتند.

این انتخابات با وجود بایکوت آن توسط قانونگذاران مخالف برگزار شد.

در جریان درگیری‌ها پیش از آغاز این انتخابات دو تن شامل یک افسر پلیس و یک شهروند کشته شدند؛ اقدامی که مشاور ارشد مطبوعاتی نکورونزیزا آن را اقدامات تروریستی با هدف ارعاب رای دهندگان خواند.

رئیس کمیسیون انتخابات این کشور آفریقایی گفت: میزان شرکت کنندگان در بوروری و بوجومبورا که در سه ماهه گذشته محل اصلی تظاهرات ضد دولتی و خشونت‌های ناشی از آن بود، کم گزارش شده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواستار آرامش شده و به طر‌ف‌های درگیر در بروندی تاکید کرده تا از انجام اقدامات خشونت آمیز که مانع ثبات در منطقه و این کشور می‌شود، اجتناب کنند.

آمریکا نیز روز سه شنبه اعلام کرد که امتناع دولت بروندی در به تاخیر انداختن این انتخابات تهدیدی علیه مشروعیت آن است و روند پیشرفت در این کشور را با خطر مواجه می‌کند. مخالفان و گروه‌های جامعه مدنی کاندیداتوری نکورونزیزا را برای سومین بار در این انتخابات خلاف قانون اساسی خواندند و در همین حال جامعه بین‌المللی این انتخابات را "غیرعادلانه" دانست.

نکورونزیزا 51 ساله در این انتخابات با رقیبی جدی رو به رو نبود با این حال منتقدان می‌گویند پیروزی وی یک پیروزی پوچ و توخالی است و باعث ایجاد شکافی عمیق در این کشور می‌شود.

با وجود آنکه نام هشت کاندیدای دیگر برروی برگه‌های رای بود اما اکثر آن‌ها پیش از آغاز رای گیری از این رقابت خارج شدند و نکورونزیزا با رقیب جدی در این انتخابات رو به رو نبود.

رهبر اپوزیسیون اصلی اگرچه از این رقابت عقب نشینی نکرد اما گفت که این انتخابات، آزاد و عادلانه نیست و تلاشی برای پیروزی در آن نمی‌کند.

اندیشکده گروه بحران بین‌المللی نیز هشدار داده که اوضاع در بروندی به گونه‌ای است که این کشور در آستانه سقوط به ورطه جنگ داخلی دیگری است که در سال 2006 پایان یافت.

این اندیشکده اعلام کرد: با وجود یک پلورالیسم جعلی و ساختگی و ازدیاد کاندیداها، این انتخابات تنها یک کاندیدا داشت و ساکنان این کشور از قبل می‌دانند که نتیجه آن چه می‌شود.

بلژیک به عنوان کشوری که بروندی را در استعمار خود داشت و حال کمک کننده‌ اصلی این کشور آفریقایی است اعلام کرده که این انتخابات کمترین الزامات یک انتخابات را که همان شفافیت و جامع بودن است، ندارد.

تظاهرات علیه دولت نکورونزیزا از آوریل 2015 تنها با خشونت و مرگ 100 تن همراه بوده است. بسیاری از مخالفان بروندی را ترک گفتند و به کشورهای همسایه گریختند.

پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرده که قریب به 1000 تن هر روز بروندی را ترک گفته و به تانزانیا رفته‌اند.

اواسط مه 2015 ژنرال‌های شورشی ارتش بروندی تلاش کردند تا کودتایی را علیه دولت انجام دهند اما این تلاش‌ ناکام ماند و مذاکرات برای پایان دادن به بحران در این کشور با میانجی‌گری اوگاندا روز یکشنبه ناموفق ماند.

انتهای پیام

کد N895954

وبگردی