آفتاب

ابراز اطمینان سفیر ایران در چین از آینده توافق هسته ای

ابراز اطمینان سفیر ایران در چین از آینده توافق هسته ای

ایرنا نوشت:

سفیر ایران در چین با اشاره به دنبال کردن فعالیت های صلح آمیز هسته ای از سوی جمهوری اسلامی، نسبت به آینده توافق هسته ای ایران و کشورهای 1 +5 ابراز اطمینان کرد.

«علی اصغر خاجی» که با روزنامه «گلوبال تایمز» چین گفت وگو می کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی به عنوان عضو «ان پی تی» همواره مانند کشورهای دیگر حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد و امروز به این هدف مهم دست یافته است.

او خاطرنشان کرد: در طول سالهای طولانی برخی ها تلاش کردند تا ایران را از این حق خود محروم کنند اما به هدف خود دست نیافتند.

وی یادآور شد: برخی ابراز نگرانی می کردند و این برنامه را تهدید جلوه می دادند اما جمهوری اسلامی ایران با قدرت وارد مذاکره با کشورهای دیگر شد تا هم به این نگرانی ها پاسخ داده باشد و هم به حق خود برسد.

«خاجی» گفت که امروز این هدف تاریخی نایل شد و نه تنها توافق هسته ای بدست آمد بلکه شورای امنیت نیز با قطعنامه ای آن را تصویب کرد.

وی گفت: ما در سند توافق تلاش زیادی کرده ایم تا ابهامی باقی نماند و سوء تفاهمی بوجود نیاید و امروز وقت آن رسیده است که همه به تعهداتشان پایبند باشند و بدون هیچ مانع و مشکلی توافق را اجرا کنند.

سفیر ایران در چین در باره اینکه بین ایران و آمریکا هنوز بی اعتمادی وجود دارد، گفت: این موضوع کاملا طبیعی است اما نکته مهم این است که در توافق وین، هیچ نکته مبهم بدون پاسخ مشاهده نمی شود.

وی در مورد نقش چین در مذاکرات نیز گفت: این کشور به عنوان یک بازیگر قدرتمند که قدرت جهانی دارد در این مذاکرات نقش ارزنده ای ایفا کرده است.

سفیر آکردیته ایران در مغولستان ادامه داد: باید باور داشت چین یک بازیگر سازنده در مذاکرات بوده است و زمانی که منازعات هسته ای شدت گرفت ما خواستار آن شدیم که چین به مذاکره کنندگان هسته ای افزوده شود.

«خاجی» از نقش چین تقدیر کرد و گفت پیشنهاد چین در مورد نیروگاه آب سنگین اراک از جمله موارد مهمی بود که به توافق هسته ای نهایی بسیار کمک کرده است.

سفیر ایران در پکن با اشاره به روابط 2 هزار ساله دو کشور و نقش حساس و مهم ایران در برنامه چین برای احیای جاده ابریشم گفت: هرگز نقطه تاریکی در روابط ایران و چین وجود نداشته است. دو کشور مکمل تجاری و اقتصادی هم هستند و چین شریک تجاری بزرگ ایران محسوب می شود و زمانی که تحریم ها برداشته شود این مناسبات باز هم تقویت خواهد شد.

وی تصریح کرد که ایران در جاده ابریشم قدیم نقش داشته است و اکنون با استقبال از طرح «شی جینگ پینگ» رئیس جمهور چین در خصوص احیای این جاده، خود را صاحب یک نقش بنیادین در این برنامه می داند.

وی گفت که ما دارای برنامه پنج ساله اقتصادی در ایران برای ساخت بزرگراه و راه آهن و اجرای طرح های زیربنایی هستیم که می توان این طرح ها را به برنامه جاده ابریشم جدید چین مرتبط ساخت و اجازه داد تا اقتصاد دو کشور از یکدیگر بهره مند شوند.

52261

کد N895945

وبگردی