آفتاب

عامل بمب‌گذاری‌های زنجیره‌ای بمبئی اعدام می‌شود

عامل بمب‌گذاری‌های زنجیره‌ای بمبئی اعدام می‌شود

۲۲ سال پس از بمب‌گذاری‌های زنجیره‌ای در شهر بمبئی، یعقوب ممون، یکی از عاملان این حملات به دار مجازات سپرده می‌شود. تقاضای عفو او رد شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آخرین تقاضای عفو یعقوب ممون، یکی از عاملان حملات خونین بمبئی در ۲۲ سال قبل رد شد و دادگاهی در هند درخواست فرجام را نپذیرفت. گفته می‌شود او حملات قومی ۲۲ سال پیش در بمبئی را نیز تامین مالی کرده است.

۲۲ سال پیش در چند بمب‌گذاری در شهر بمبئی، صدها نفر جان خود را از دست دادند. اینک طراح نخستین این حملات در آستانه عقوبت قرار دارد. یعقوب ممون روز ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد) به دار آویخته می‌شود.

در ۱۲ مارس سال ۱۹۹۲، بیش از ۱۳ مورد بمب‌گذاری در تالارهای بورس، هتل‌ها و بازارهای بمبئی، مرگ ۲۵۷ نفر را رقم زد و بیش از ۷۰۰ کشته برجای گذاشت.

ممون که ۵۳ سال دارد، اولین کسی است که در پیوند با این حملات اعدام خواهد شد.

به گزارش دویچه‌وله، این بمب‌گذاری‌ها واکنشی انتقامی به ناآرامی‌های مذهبی و کشته شدن مسلمانان در بمبئی بودند. قضات هندی ممون را در تامین مالی این بمب‌گذاری‌ها مقصر دانسته‌اند. حکم اعدام او در سال ۲۰۰۷ صادر شد و پس از آن به دوایر قانونی رفت تا تنفیذ شود.

ناآرامی‌های سال ۱۹۹۳ شهر بمبئی و خشونت‌های قومی و مذهبی آن، هند را در یک وضعیت دشوار اجتماعی و سیاسی قرار داد.

دیوان‌عالی هند یکبار دیگر تقاضای لغو حکم اعدام و جایگزینی حبس ابد برای ممون را رد کرده است. دادستان کل هند می‌گوید به این ترتیب، از نظر قانونی دیگر فرصتی برای فرجام خواهی ممون نیست.

انتهای پیام

کد N895758

وبگردی