آفتاب

اخباری از جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

اخباری از جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

دبیر جشنواره خوشنویسی رضوی از برگزاری سیزدهمین دوره این جشنواره به میزبانی شهرستان سبزوار خبر داد و گفت: هنر قدسی خوشنویسی، زبان و بیانی است که می‌تواند فرهنگ رضوی را تبیین کند.

دبیر جشنواره خوشنویسی رضوی از برگزاری سیزدهمین دوره این جشنواره به میزبانی شهرستان سبزوار خبر داد و گفت: هنر قدسی خوشنویسی، زبان و بیانی است که می‌تواند فرهنگ رضوی را تبیین کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیر جشنواره خوشنویسی رضوی به برگزاری این جشنواره در ایام دهه کرامت اشاره کرد و افزود: این جشنواره با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه امام رضا (ع)، گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه سیره، شخصیت و معارف امام رضا (ع) و کمک به انتشار گسترده‌تر این آثار برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره خوشنویسی رضوی به تجربه موفق چندساله برگزاری جشنواره خوشنویسی رضوی اشاره وعنوان کرد: برگزاری این جشنواره باعث رشد و شکوفایی استعدادهای بسیاری در خراسان رضوی و بلکه کشور شده است.

به گفته این مسئول، تعمیق و گسترش جلوه‌های فطری و معنوی تعالی انسان متخلق به سیره و سخن اولیای الهی، جریان‌سازی هنر ایرانی اسلامی در ذیل ارزش‌های الهی و سیره و تعالیم انبیاء و اولیای الهی، بسترسازی برای رشد و تعالی جایگاه بی‌بدیل فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی در سایه شخصیت و معارف امام رضا(ع) و فرهنگ والای رضوی، الگوسازی و تبیین فرهنگ متعالی رضوی با استفاده از زبان و بیان هنر قدسی خوشنویسی از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی با بیان این‌که «جشنواره خوشنویسی رضوی در موضوعات اندیشه، احادیث و بیانات امام رضا (ع)، مکاتب، حدیث نفس، اشعار و دل‌نوشته‌های هنرمندان در حوزه فرهنگ و معارف رضوی، روایات ائمه و معصومین در خصوص معرفی و جایگاه والای حضرت رضا (ع) برگزار می‌شود» ادامه داد: این جشنواره در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ ثلث، نقاشی خط و خط تحریری در دو بخش اساتید (بخش جنبی) و بخش رقابتی برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به این‌که «امسال جشنواره خوشنویسی رضوی در سبزوار برگزار خواهد شد» تصریح کرد: برای برگزاری این جشنواره اتاق فکر مناسبی تشکیل شده که جلسات خود را به صورت منظم برگزار می‌کند.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره

سرابی تصریح کرد: با توجه به استقبال نهادها و هنرمندان خوشنویس و همچنین درخواست‌های رسیده مبنی بر تمدید فراخوان ارسال آثار، مهلت ارائه آثار به این جشنواره تا ۱۰ مرداد ۹۴ تمدید شد.

وی افزود: متقاضیان شرکت در این رویداد هنری- فرهنگی تا پایان وقت اداری تاریخ ذکر شده فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره سراسری خوشنویسی رضوی ارسال کنند.

به گفته مدیرکل ارشاد خراسان رضوی سیزدهمین جشنواره سراسری خوشنویسی رضوی شهریورماه سال جاری، همزمان با ایام دهه کرامت در سبزوار برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای اطلاع از جزئیات فراخوان و بخش‌های جشنواره می‌توانند به آدرس www.Razavikelk.ir مراجعه کنند و یا با شماره 44455245 -051 تماس حاصل فرمایند.

شیراز میزبان هنرمندانتجسمیرضوی

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی رضوی از میزبانی سومین حرم اهل بیت از این جشنواره خبر داد و گفت: زندگی و آثار حضرت شاهچراغ (ع)، بعنوان بخش ویژه دوازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی در نظر گرفته شده است.

بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار کرد: استان فارس تجربه برگزاری 12 ساله جشنواره هنرهای تجسمی رضوی را دارد.

وی افزود: این تجربه فرصتی را برای دست‌اندرکاران جشنواره ایجاد کرده تا با بهره‌گیری از این تجربیات در راستای رویکردی نو و خلاقانه در جشنواره بکوشند.

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی رضوی به برخی از تفاوت‌های این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی رضوی با دوره‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در این دوره در داوری به محتوای آثار ارائه شده توجه جدی خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که «اتاق فکر جشنواره هنرهای تجسمی رضوی تشکیل شده است» ادامه داد: در جلسات اتاق فکر جشنواره سعی شده است از نظرات صاحب نظران به شکل شایسته استفاده شود. با توجه به برنامه‌ریزی‌های مدون و پیگیری جلسات متعدد با اعضای اتاق فکر و دیگر هنرمندان صاحبنظر، در این دوره توانسته‌ایم روند اجرای این رویداد را به شکل مطلوب دنبال نمائیم تا بواسطه آن بتوانیم انتظارات هنرمندان و شرکت‌کنندگان جشنواره را نیز برآورده سازیم.

وی در خصوص تعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: مجموعه بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) توانسته است در طول یک دهه برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تعامل بسیار مطلوب و در خور توجهی با تمامی دستگاه‌های اجرایی، علی‌الخصوص نهادها و سازمان‌های فرهنگی هنری کل کشور در برگزاری جشنواره‌های مختلف داشته باشد.

بر اساس این گزارش‌، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده در دهه کرامت برابر با 25 مرداد تا چهارم شهریور سال 1394 در تمام استان‌های ایران و 220 نقطه از جهان برگزار می‌شود.

مراسم افتتاحیه این جشنواره همزمان با میلاد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم برگزار می‌شود و آیین اختتامیه این جشنواره در شب میلاد فرخنده ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و آگاهی از نحوه شرکت در هریک از برنامه‌های این جشنواره می‌توانند به سایت سه زبانه «شمس توس»به نشانیwww.shamstoos.ir مراجعه کنند. همچنین سامانه پیام کوتاه: 30007888 و شماره تلفن‌های‌: 9-05132283044 به عنوان پل ارتباطی میان جشنواره و مخاطبان معرفی شده است.

انتهای پیام

کد N895623

وبگردی