آفتاب
کلباسی:

برای اجرای عدالت باید فشارهای زیادی را تحمل کرد

برای اجرای عدالت باید فشارهای زیادی را تحمل کرد

قائم ‌مقام سابق ستاد اقامه نماز، گفت: برای این‌که عدالت اجتماعی در جامعه برقرار شود باید انگیزه‌های لازم به وجود بیاید.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «عدالت جزء برنامه‌های محتوایی است که در قرآن و اسلام نیز بر آن تاکید شده است» اظهار کرد: باید عدالت را در سیستم‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کلان کشور مورد توجه قرار داد. این‌که فقط درباره عدالت شعار داده شود کاری از پیش نمی‌رود و امور به خودی خود اصلاح نمی‌شود. عدالت باید در جامعه تبدیل به برنامه شود و در لایه‌های مختلف به اجرا درآید.

وی گفت: برای این‌که عدالت اجتماعی در جامعه برقرار شود باید انگیزه‌های لازم به وجود بیاید. تا آنجایی که ما در جامعه می‌بینیم خوشبختانه اکثر مسئولان انگیزه اجرای عدالت را در جامعه دارند ولی ممکن است برخی این انگیزه را نداشته باشند که باید در آنها ایجاد انگیزه کرد. اجرای عدالت کاری سخت است و انسان‌ها باید برای اجرای آن فشارهای زیادی را تحمل کنند.

قائم مقام سابق ستاد اقامه نماز تصریح کرد: اگر انسان‌ها انگیزه لازم برای اجرای عدالت در وجودشان نباشد از طرق‌های مختلف به بیراهه کشیده می‌شوند. برای ایجاد فضای عدالت در جامعه باید به لحاظ فرهنگی بر روی مسئولان و مدیران کار شود. یعنی برای اجرای برنامه‌های پیش رو باید از مسئولانی بهره برد که در وجود آنها انگیزه‌ اجرا و برقراری عدالت وجود داشته باشد.

کلباسی با بیان این‌که «خداوند بارها در قرآن آیاتی را در مورد اجرای عدالت برای بندگان بیان کرده است» خاطرنشان کرد: باید گفتمان عدالت را در جامعه ترویج داد و به نوعی عمل کرد که افراد به سمت اشرافی‌گری نروند. اشرافیت باید در جامعه تعریف شود. این‌که یک سری تفاوت‌هایی در جامعه وجود داشته باشد نام آن اشرافی‌گری نیست. اشرافی‌گری یعنی این‌که یک سری از افراد فقط به دنبال عیش و نوش باشند و بقیه در جامعه هیچ سهمی نداشته باشند.

وی گفت: این‌که ما در جامعه به جای پرورش عدالت به سمت ترویج اشرافی‌گری و رفاه‌طلبی برویم بسیار خطرناک است. در این راستا رسانه‌ها و سایر افراد باید آموزش‌های لازم را به افراد جامعه بدهند. ترویج روحیه اشرافی‌گری روند جامعه را دچار مشکل می‌کند. اگر اشرافی‌گری در برخی از مسئولین که بسیار هم کم هستند وجود دارد باید از بین برود.

قائم مقام سابق ستاد اقامه نماز ادامه داد: حضرت علی (ع) همواره به مسئولین می‌فرمودند آنها باید خودشان را در حد مردم ضعیف جامعه نگه دارند برای این‌ که جامعه دچار عوارض سوئی ‌نشود. در صدر اسلام بعد از شهادت حضرت علی (ع) اشرافیت جاهلی تحت عنوان اسلام بر جامعه حاکمیت پیدا کرد و قصرها و کاخ‌هایی ساخته شد که اینها را ملاک ارزش قرار می‌دادند و به نوعی زهد نبوی و علوی از جامعه رخت بربست و همین شد که قافله پرتحرک اسلام که در ‌آغاز شگفت‌انگیز پیش می‌رفت از حرکت باز ماند و در چرخه‌های اشرافیت جاهلی بسیاری از ارزش‌ها نابود شد و کم‌کم جوامع تهی شدند.

کلباسی با بیان این‌که « با دستورات حضرت علی (ع) برای اجرای عدالت می‌توان به گونه‌ای زندگی کرد که هرگز در جامعه شاهد بی‌عدالتی نباشیم» گفت: ان‌شاءالله با اقتدا به اسوه عدالت یعنی حضرت علی (ع) و کلمات شگفت‌انگیز آن حضرت درباره عدالت بتوان گفتمان عدالت را در جامعه پیاده کرد.

انتهای پیام

کد N895492

وبگردی