آفتاب
گورباچف:

روسیه و آلمان باید بدنبال احیای اعتماد باشند

روسیه و آلمان باید بدنبال احیای اعتماد باشند

میخاییل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی خواستار احیای اعتماد از دست رفته در روابط روسیه و آلمان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رتاس، میخاییل گورباچف در مراسم رونمایی از کتاب جدید «ویلفرد شارناگل» سیاستمدار سابق آلمانی با عنوان «تغییر سیاست» در مسکو با تاکید بر اهمیت برقراری مجدد همکاری ها و مشارکت های راهبردی مسکو و برلین گفت: پس از پایان جنگ دوم جهانی، آثار جنگ در افکار و روحیه مردم باقی ماند و سطح نفرت بسیار بالا بود، چنین به نظر می رسید که روسها و آلمانها هیچ گاه نمی توانند بار دیگر به همکاری با یکدیگر بپردازند.

وی افزود: امروز دو کشور دیگر نمی توانند انجام اقدامات لازم برای احیای همکاری های دوجانبه را غیر ممکن بدانند زیرا که همه چیز امکانپذیر است. گورباچف از سردی کنونی در روابط میان روسیه و آلمان ابراز نگرانی کرد و گفت: این سردی در روابط بر اثر تنش های موجود در روابط روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین است ولی باید برای بهبودی روابط و ارتقای سطح همکاری ها تا دوره پیش از بحران تلاش کرد.

طی ماه های گذشته روابط روسیه و کشورهای غربی به دلیل شدت گرفتن بحران در اوکراین دچار تنش شده و آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه مسکو اعمال کرده اند.

آخرین رئیس جمهوری شوروی سابق خاطر نشان کرد: روسیه با وجود ثروت های طبیعی خود برای رشد و توسعه با مشکل مواجه است و این مساله به این دلیل است که نمی تواند از میراث به جا مانده از گذشته رهایی یابد.

وی اظهارات اخیر سیاستمداران آلمانی و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا را نشانه ای از تجدید نظر آنها نسبت به شرایط موجود دانست و گفت: در شرایط کنونی نباید فرصت را برای اعتمادسازی و بهبودی روابط و همکاری ها بین روسیه و آلمان از دست داد. گورباچف با بیان اینکه برخی در شرایط موجود بدنبال تحریک روسیه هستند، از سران کشورهای غربی دعوت کرد تا برای اعتماد سازی، خردمندانه رفتار کنند.

کد N895452

وبگردی