آفتاب

هشدار برنده نوبل اقتصاد درباره تکرار بحران یونان در کشورهای دیگر

هشدار برنده نوبل اقتصاد درباره تکرار بحران یونان در کشورهای دیگر

رسانه‌های یونان گزارش دادند، جوزف استیگلیتز، اقتصاددان آمریکایی برنده جایزه نوبل اقتصاد هشدار داد، وضعیت اقتصادی که در یونان به وجود آمده ممکن است در دیگر کشورها نیز تکرار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جوزف استیگلیتز، اقتصاددان آمریکایی برنده جایزه صلح نوبل، در سخنرانی خطاب به شرکت‌کنندگان سمپوزیوم جورج پاپاندرو در جزیره کورفوی یونان گفت: این مایه تاسف است که شما یونانی‌ها مجبور به تعامل با سه وام‌دهنده بین المللی هستید که سومین طرحشان علیه فقرا بوده و نابرابری را افزایش می دهد.

استیگلیتز که استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیا در نیویورک است گفت، یونان تبدیل به میدان جنگی برای ایده‌ها و قدرت مالی شده اما تنها کشوری نیست که در مقابل دیکته های "سرمایه بزرگ" ایستاده است.

وی گفت: ما جنگ مشابهی را نیز در آمریکا داریم.

وی افزود: تعدیل سرمایه بانک‌ها در پی سقوط بانک برادران لمان فرصت خوبی بود تا بانک‌های کشور را تحت کنترل عمومی درآوریم.

استیگلیتز ادامه داد: این فرصتی بود تا اطمینان حاصل کنیم بانک‌ها هرگز دیگر نتوانند بازار و نظام کارتهای اعتباری را دست‌کاری کنند در حالی که همیشه این کار را انجام داده‌اند اما اوباما گفت: "نه، ما باید بانک‌ها را نجات دهیم" تا آنها دقیقا همان کاری را که قبلا انجام می دادند، انجام دهند و این است که ما می‌بینیم از آن زمان به بعد این روند همچنان ادامه دارد. هر زمان که شما نشریه‌ای همچون فایننشیال تایمز را باز می‌کنید، ماجرای یک رسوایی بانکی بزرگ جدید را می‌بینید.

وی تصریح کرد: آنچه که اکنون در یونان در حال رخ دادن است منادی آن چیزی است که ممکن است به زودی در کشورهای دیگر هم رخ دهد.

انتهای پیام

کد N895325

وبگردی