آفتاب

طرح آزادسازی موصل تحویل بغداد شد/ جزئیات سفر دمپسی به عراق

طرح آزادسازی موصل تحویل بغداد شد/ جزئیات سفر دمپسی به عراق

منابع عراقی از تدوین طرح آزادسازی موصل توسط آمریکا در جریان دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور با مسئولان بسیج مردمی عراق خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الاخبار، مسائل مهمی وجود دارد که عراق در دوره آتی شاهد آن‌ها خواهد بود که صحنه میدانی کنونی را تغییر خواهند داد.

پیروزی‌های ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی، دولت آمریکا را واداشت تا روش عملکرد نیروهای خود در بغداد را تغییر دهد آمریکا نیز مستقیما به سمت هماهنگی با بسیج مردمی و تشکیل اتاق عملیات مشترک جهت هماهنگ کردن تلاش‌ها در جنگ علیه داعش قدم برداشته است.

در حالی که عملیات آزادسازی الانبار طبق طرح‌های ارتش عراق و بسیج مردمی پیش می‌رود، گفته می‌شود واشنگتن به تدوین طرح‌های آزادسازی موصل پایان داده و این طرح را تحویل بغداد داده تا نیروی بسیج مردمی(اعم از شیعه و سنی) در مقدمه نیروهایی باشند که مسئولیت آزادسازی را برعهده دارند.

در همین حال، روزنامه الاخبار به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک آمریکا با فرماندهان از بسیج مردمی و ارتش عراق در خصوص تشکیل اتاق عملیات مشترک میان نیروهای آمریکایی و بسیج مردمی گفت‌وگو کرده است.

یک منبع عالی رتبه در دفتر حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با الاخبار گفت که سفر دمپسی غافلگیرانه بود و دیدارهایش با رهبران سیاسی یا مدنی علنی نشده است.

منبع مذکور دیدار حیدر العبادی با این مقام آمریکایی را تکذیب کرد.

نقش اصلی در آزادسازی موصل با بسیج مردمی است

در همین حال، منابع عراقی از نشست‌های این مقام آمریکایی با فرماندهانی از بسیج مردمی و فرماندهان نظامی عراق خبر داده و اعلام کردند که در این نشست‌ها تحولات میدانی و عملیات اخیر برای آزادسازی الانبار و همچنین آغاز عملیات آزادسازی موصل مورد بررسی قرار گرفت.

این امور در فضایی صورت می‌گیرد که الهام‌گر توافق‌هایی برای همکاری "محدود و غیر علنی" میان بسیج مردمی و نیروهای آمریکایی و تشکیل اتاق عملیات مشترک برای هماهنگ کردن تلاش‌هاست.

این منابع به این امر اشاره می‌کنند که نگرانی‌هایی در میان رهبرانی در گروه‌های مقاومت عراقی وجود دارد که در گذشته با نیروهای آمریکایی در هنگام اشغال عراق جنگیده بودند. این نیروها منعطف‌تر از گذشته شده‌اند و احتمال داد که چندین عامل یا ضمانت در پشت این انعطاف نیروهای عراقی وجود داشته باشد.

در همین حال، یک منبع در پایگاه الحبانیه در شرق الرمادی که مقر نیروهای مشترک عراقی به شمار می‌آید و در آن تعداد زیادی از مستشاران آمریکایی حضور دارند، فاش کرد که توافقی اخیرا در مورد تقسیم ماموریت‌ها در بخش‌های نظامی در الانبار صورت گرفته است.

این منبع خاطرنشان کرد: نیروهای مشترک عراقی از ارتش، پلیس، بسیج مردمی و گروه‌های مقاومت مسئولیت تامین امنیت الرمادی و اطراف آن را تا مرزهای فلوجه با بغداد برعهده خواهند داشت، در همین حال، نیروهای ائتلاف ضد داعش با رهبری آمریکا ماموریت حفظ امنیت الرمادی در غرب تا مرزهای عراق و سوریه را برعهده می‌گیرند.

دمپسی شنبه گذشته در سفری غیر علنی وارد بغداد شد و برخلاف عادت، از عملکرد نیروهای عراقی و روند درگیری‌های آزادسازی شهر الرمادی استقبال و تاکید کرد که نیازی به حضور سربازان آمریکایی در عراق وجود ندارد.

در این خصوص، احسان الشمری، رئیس مرکز اندیشه سیاسی عراق شکل گیری رویکردی جدید در مواضع آمریکا را تایید کرد و گفت که این رویکرد بخشی از استراتژی فراگیر دولت آمریکا بویژه پس از توافق هسته‌ای ایران و تصویب آن توسط شورای امنیت است.

الشمری تصریح کرد: زمانی که این تفاهم‌ها تمام شد و هماهنگی در خصوص مقابله با داعش صورت گرفت، نبرد زیاد طولانی نخواهد شد، و ظرف یک ماه یا کمتر فیصله داده خواهد شد.

منابع آگاه در مصاحبه با الاخبار اعلام کردند: نیروهای آمریکایی که طرح آزادسازی شهرهای الخالدیه، الفلوجه و الرمادی را تدوین کرده بودند، طرح آزادسازی شهر موصل را نیز به دولت عراق تحویل دادند و این عملیات به صورت مستقیم پس از آزادسازی الانبار صورت می‌گیرد.

آنها درخصوص این طرح گفتند که این قابلیت را دارد که نبرد را به نفع عراق فیصله دهد.

این منابع تصریح کردند که نیروهای بسیج مردمی در نوک پیکان عملیات آزادسازی خواهند بود و برخلاف آنچه که در مورد مخالفت با مشارکت آنها گفته می‌شود، آنها همچنین نقش اصلی در این عملیات خواهند داشت.

آنها عنوان داشتند که تنها رهبران امنیتی عالی رتبه از این طرح که چند روز قبل تحویل دولت داده شد، با خبر هستند و این امر به دلیل اهمیت آن و اجرایش به صورت محرمانه است.

اما عملیات قریب الوقوع آزادسازی موصل آسان نخواهد بود، چرا که موقعیت جغرافیایی آن و ارتباط با شهر الرقه سوریه (مرکز اصلی داعش در سوریه) به داعش این امکان را داده است تا مقرهای خود را مستحکم کند و حمایت از مواضع خود را در این شهر بیشتر کند.

انتهای پیام

کد N895309

وبگردی