آفتاب

تحرکات خطرناک داعش در غزه و ضرورت هوشیاری حماس

تحرکات خطرناک داعش در غزه و ضرورت هوشیاری حماس

افزایش حملات در نوار غزه به ویژه انفجار اخیر در پایگاه‌های وابسته به حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین باعث شده تا گردان‌های عزالدین قسام خود برای مقابله با سلفی‌هایی که با داعش بیعت کرده‌اند و به "خفاش‌های مزدور" معروفند وارد عمل شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، جنگ میان حماس وسلفی‌ها در غزه که با گروه تروریستی داعش بیعت کرده‌اند وارد مرحله جدیدی شده است. تلاش‌ سلفی‌ها برای دوری از "جنگ شکست خورده با حماس" و ورود اعضای وابسته به تشکیلات خودگردان به بازی امنیتی در غزه و به ویژه انفجارهای اخیر، پای گردان‌های القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) را به صحنه کشانده تا شکل مقابله با سلفی‌ها را تغییر بدهد.

گردان‌های القسام اسامی هشت تن از کسانی را که مظنون به دست داشتن در انفجارهای اخیر هستند در لیست افراد تحت تعقیب خود قرار داده است به ویژه اینکه موج اخیر انفجارها خودروهای رهبران گردان‌های عزالدین قسام و القدس (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی) را هدف قرار دارد.

رهبران حماس اینگونه برداشت کرده‌اند که این حمله در راستای خدمت به دشمنشان صورت گرفته است. بطور معمول دستگاه امنیتی ویژه گردان‌های عزالدین قسام در مسائل مربوط به جاسوسی برای دشمن وارد عمل می‌شود و این نشان می‌دهد که القسام به مسئله‌ای که پیشتر دستگاه‌های رسمی و میانجیگران دینی آن را حل می‌کردند به چشم دیگری می‌نگرد.

اخبار حاکی از بازداشت دو تن از سلفی‌هاست اما مشخص نیست که این دو تن جزو هشت تن مذکور هستند یا خیر. البته بازداشت یکی از این افراد کاملا تایید شده است و تصاویر هفت تن دیگر نیز منتشر شده است. هشت فرد تحت تعقیب از ساکنان مناطق شیخ رضوان "در غرب غزه، اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه و دو تن دیگر از رفح در جنوب نوار غزه هستند و حتی برخی از آنها قبلا عضو حماس بوده‌اند.

این افراد (مصطفی ع، محمود، فادی ح، نادر ج، عبدالرحمن الف، عصام ن و محمد الف) هستند. یکی دیگر نیز عبدالرزاق است که دوست نزدیک "یونس الحنر" رهبر سلفی است که حدود یک ماه و نیم پیش در الشیخ رضوان به دست حماس کشته شد. الحنر پیشتر یکی از اعضای نظامی حماس بوده است.

حماس معتقد است که اقدامات این افراد احتمالا با هماهنگی تشکیلات خودگردان فلسطین یا با حمایت آن صورت می‌گیرد.

این مساله در راستای متهم شدن حماس از سوی دولت رام الله به دست داشتن در عملیات اخیر در کرانه باختری است. اعضای حماس که چنین نظری دارند معتقدند تشکیلات خودگردان وارد بحرانی با نیروهای اسرائیلی به دلیل شکست طرح امنیتی آن در داخل شهرها و اردوگاه‌های کرانه باختری مواجه است.

روز گذشته تصویری بر مساجد غرب غزه آویخته شد که روی آن نوشته شده بود "خفاش‌های مزدور تحت تعقیب گردان‌های القسام". این تفسیر حماس از داعشی‌ها در غزه به دو عامل بر می‌گردد یکی ورود "عدنان الضمیری"، سخنگوی دستگاه‌های امنیتی به میدان مبارزه میان سلفی‌ها و حماس در حدود دو ماه پیش و چسباندن تمامی اتهامات به حماس.

عامل دوم این است که رژیم صهیونیستی دو روز گذشته اخباری را منتشر و باند وابسته به حماس را متهم به اجرای چندین عملیات از جمله کشتن شهرک نشینان کرده است که با هماهنگی تشکیلات خودگردان فلسطین چند تن در این رابطه بازداشت شدند. حتی تعدادی از بازداشت شدگان از جمله "معاذ حامد" و "احمد شبراوی" توسط دستگاه ‌های امنیتی در کرانه باختری بازداشت شده‌اند.

آنچه که این مساله را تشدید می‌کند این است که اسماعیل الاشقر نماینده حماس و مسئول کمیته در شورای قانونگذاری، اسرائیل و برخی دستگاه‌های اطلاعاتی منطقه‌ای و محلی را به دست داشتن در انفجارهای اخیر نوار غزه متهم کرد.

الاشقر تاکید کرد دستگاه های امنیتی برخی افراد مظنون به دست داشتن در انفجارهای اخیر را بازداشت کرده اند و جنبش حماس اجازه بازگشت وخامت اوضاع امنیتی در نوار غزه را نمی‌دهد. وی ارتباط انفجارهای اخیر با سفر اخیر هیئت حماس به عربستان را تکذیب کرد.

الاشقر روابط میان حماس و تشکیلات خودگردان را بسیار بد خوانده است چراکه حدود 250 تن از اعضای این جنبش از سوی تشکیلات خودگردان بازداشت شده‌اند.

وی میانجی‌گری خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نزد عربستان برای ممانعت از اجرای حکم اعدام اعضای اخوان المسلمین مصر را تکذیب کرد و درخصوص توافق هسته‌ای غرب با ایران گفت: ایران در داشتن انرژی هسته‌ای از نظر اقتصادی به روش مسالمت آمیز حق دارد همانطور که هر کشور عربی دیگری چنین حقی در اختیار دارد و ما می‌دانیم که اسرائیل حدود 200 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

وی افزود: اگر ما به ایران روی آوردیم در آنجا منافعی وجود دارد که به نفع مسئله ماست اگر کشوری باشد که بخواهد از ما حمایت کند ما نیز به طرف آن خواهیم رفت.

انتهای پیام

کد N895270

وبگردی