آفتاب

انفجار سوروچ و بازی دو سر برد اردوغان

انفجار سوروچ و بازی دو سر برد اردوغان

رجب طیب اردوغان که مدت‌ها به دنبال بهانه‌ای برای دخالت نظامی در جنگ سوریه و یا کسب تایید بین المللی بود، این بار با حادثه تروریستی سوروچ توجیه مناسبی برای دخالت نظامی در سوریه یافته و به نظر می‌رسد این حمله می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای اجرای نیت‌های بعدی وی باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری النشره لبنان در تحلیلی با عنوان "ارتباط انفجار سوروچ و تمایلات آنکارا برای دخالت در سوریه" نوشت: ماه‌ها، آنکارا تلاش می‌کرد تایید جامعه جهانی برای دخالت نظامی در سوریه را تحت عنوان "تشکیل منطقه حائل یا منطقه پرواز ممنوع" به دست آورد اما نه تنها موفق نشد بلکه پس از تحولات منطقه، ترکیه خود را با بحران‌های متعددی مواجه دید که مهمترین‌ آن‌ها پیدایش نشانه‌هایی از مناطق خودمختار کردهای سوری در مجاورت مرزهای ترک ونیز اتهاماتی علیه آنکارا مبنی بر حمایت از سازمان‌های تروریستی بود.

در این میان نتایج انتخابات پارلمانی اخیر ترکیه فاجعه‌ای برای حزب حاکم "عدالت و توسعه" بود چرا که این حزب در کسب آراء برای تبدیل سیستم حکومتی کشور به ریاست جمهوری ناکام ماند. سیستمی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور را به پادشاهی قدرتمند تبدیل می‌کرد. حتی حزب عدالت و توسعه نتوانست در این انتخابات حدنصاب کرسی‌ها را نیز به دست آورد تا به موجب آن بتواند به تنهایی کابینه آتی تشکیل دهد. در این میان ناگهان انفجار تروریستی در شهر مرزی سروچ با 33 کشته و بیش از 100 زخمی تنها چند روز پس از آغاز طرح امنیتی کشور برای مقابله با ترویست‌های داعش رخ می دهد.

کارشناسان درباره این انفجار تروریستی می‌گویند که برجسته‌ترین نکته آن این است که حادثه پس از تهدیدات داعش علیه آنکارا به دلیل طرح امنیتی این کشور برای شناسایی و بازداشت تروریست‌های رخ داد. آنکارا به دلیل چشم پوشی‌هایش از فعالیت‌های داعش در ترکیه و فشارهای بین المللی در خصوص افزایش بحران تروریست‌های خارجی مورد اتهام بود، طرح امنیتی را برای کاهش نگرانی کشورهای غربی به راه انداخت که موجب بالا گرفتن تنش‌ها میان این کشور و داعش شد.

برخی اطلاعات در مورد حمله تروریستی سوروچ باید برای درک پس زمینه‌های این حمله مورد بررسی قرار گیرند، اول اینکه انفجار در منطقه‌ای واقع در مجاورت مرز سوریه ترکیه رخ داد. دوم اینکه هدف حمله تجمع متعلق به کردهای چپ گرای مخالف با حزب عدالت و توسعه ترکیه بود. سوم اینکه این تجمع با هدف سفر کردها به شهر کوبانی سوریه برای به بازسازی آن برگزار شد در حالی که ترکیه گروه‌های کرد آن طرف مرزها را تهدیدی بزرگ برای امنیت داخلی خود می‌داند.

با توجه به اظهارات این کارشناسان، نمی‌توان از این حقیقت چشم پوشید که چه با عاملان این انفجار همکاری کرده باشد، چه داعش می‌خواسته از آنکارا انتقام بگیرد، در هر دو صورت آنکارا بیشترین سود را از این انفجار تروریستی می‌برد زیرا از یک سو توجیه خوبی برای اجرای طرح اصلی اردوغان مبنی بر دخالت نظامی در جنگ سوریه است و از سوی دیگر این انفجار پیامی آشکار برای کردها خواهد داشت مبنی بر اینکه احتمال نبرد با آنها کاملا وجود دارد به ویژه اینکه این انفجار همزمان با انفجاری دیگر در کوبانی بود و به طور ضمنی این نکته را به طرف مقابل گوشزد می‌کرد که به هیچ عنوان امکان عبور از خطوط قرمز وجود ندارد.

کارشناسان معتقدند خطر اصلی برای رئیس جمهوری ترکیه، نیروهای موسوم به مدافع خلق از کردها وابسته به حزب اتحاد و دموکراسی، (شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه) هستند در واقع اردوغان بیشتر ترجیح می‌دهد داعش در مجاورت مرزهای ترکیه باشد تا نیروهای کرد.

جنگ‌ها و عملیات‌های نظامی بسیاری در طول تاریخ با بهانه‌هایی محکمه پسند آغاز شدند که بعدها مشخص شد بهانه‌ها ساختگی بوده و از قبل برنامه ریزی شده بود.

باید گفت روابط میان داعش و دولت ترکیه از همان ابتدا پوشیده بوده و برای درک تحولات منطقه در آینده باید کمی منتظر باشیم به ویژه اینکه ائتلاف تحت رهبری آمریکا طی چند روز گذشته، نشانه‌هایی از تمایل خود برای آغاز حمله‌ای نظامی به پایگاه داعش در شهر رقه سوریه نشان دادند. مساله‌ای که نیازمند همکاری آنکارا (به عنوان شریک ناتو) در سطوح مختلف است.

اینک به نظر می‌رسد انفجار اخیر سوروچ دولت آنکارا را مجبور می‌کند نیروهای نظامی خود را برای همکاری با نیروهای ائتلاف پیش براند و این مساله به نوبه خود باعث می‌شود در مراحل بعدی آنکارا به بزرگترین هدف عملیات‌های تروریستی تبدیل شود.

در نهایت می‌توان گفت نمی‌شود موضوعات را تنها براساس ظواهر امر بررسی کرد چه بسا جنگ‌ها و عملیات‌های نظامی که با بهانه‌هایی آغاز شدند که بعدها مشخص شد که ساختگی بوده و از قبل برنامه ریزی شده بود.

انتهای پیام

کد N895230

وبگردی