آفتاب

ساکاشویلی: پوتین تهدیدی جدی علیه اوکراین و شرق اروپا است

ساکاشویلی: پوتین تهدیدی جدی علیه اوکراین و شرق اروپا است

رئیس‌جمهور سابق گرجستان ولادیمیر پوتین را نه فقط یک تهدید جدی علیه اوکراین بلکه علیه کل شرق اروپا دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهور سابق گرجستان که از کشورش به اوکراین رفته است، در مصاحبه با نشریه ایندیپندنت عنوان کرد که معتقد است اصلاحاتی که به عنوان فرماندار منطقه اودسای اوکراین آغاز کرده، موفقیت آینده منطقه را که دارای یک اقلیت مهم روس‌زبان با گرایش به سمت مسکو است، در پی خواهد داشت.

وی هشدار داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه یکی از بزرگترین تهدیدها نه فقط علیه اوکراین بلکه علیه کل شرق اروپا است.

ساکاشویلی که کشورش در سال 2008 و در زمان ریاست‌جمهوری وی تجربه جنگی تلخ با روسیه بر سر جدا شدن دو منطقه آبخازیا و اوستیای جنوبی را داشته، خاطرنشان کرد: پوتین به مرزهای ملی کشورها احترام نمی‌گذارد و به همه جا تجاوز خواهد کرد.

وی تصریح کرد: من در سال 2008 پیش‌بینی می‌کردم که اوکراین کشور بعدی خواهد بود و کشورهای حوزه بالتیک نیز بعد از اوکراین هدف روسیه قرار خواهند گرفت. پیش‌بینی من در آن زمان به این معنی بود که اکنون مردم باید به آنچه که درباره‌اش هشدار می‌دادم توجه کنند. هیچ راهی وجود ندارد که روس‌ها در نوبت بعدی به کشورهای حوزه بالتیک نروند. هیچ راهی وجود ندارد که آنها بار دیگر به سراغ گرجستان و یا آذربایجان نروند. پوتین به شدت دل‌مشغولی به چالش‌کشیدن ناتو را دارد. چنین چیزی در گفت‌وگوهای طولانی‌مدتی که من با او داشتم آشکار بود.

ساکاشویلی افزود: پوتین سه مساله مهم را گفت: اول اینکه ما گرجستان را مثل قبرس شمالی خواهیم کرد. دوم اینکه اوکراین یک کشور نیست بلکه یک منطقه است و سوم اینکه کشورهای حوزه بالتیک قادر به دفاع از خود نیستند. او تا زمانی که ما دیگر با هم گفت‌وگویی نداشتیم همه این مسائل را می‌گفت.

مصاحبه ساکشویلی با روزنامه ایندیپندنت یکی از نخستین مصاحبه‌های او با نشریات غربی از زمان انتصاب به عنوان فرماندار اودسا در اواخر ماه مه است. این اتفاق یک روز پس از آن افتاد که او داوطلبانه شهروندی گرجستان را لغو کرده و ملیت اوکراینی را پذیرفت.

وی در این مصاحبه در طبقه پنجم ساختمان فرمانداری اودسا در دفترش درباره چالش پیش‌رویش به منظور از بین بردن فرهنگ فساد، مافیا و اولیگارش قدرتمند در این منطقه صحبت کرد.

ساکاشویلی با تاکید بر اینکه از تهدیدها علیه جانش نمی‌ترسد، گفت: من تنها کسی هستم که اگرچه پوتین او را به کشتن تهدید کرده اما همچنان می‌تواند روی پاهایش راه برود.

رئیس‌جمهور سابق گرجستان در عین حال تصریح کرد که معتقد است کشورهای حوزه بالتیک شامل لیتوانی، لتونی و استونی که همچون اوکراین و گرجستان متعلق به شوروی سابق بودند باید فوراً تدابیر دفاعی خود را افزایش دهند.

ساکاشویلی یادآور شد: پوتین یک بار به من گفت آیا رئیس‌جمهور لیتوانی حقیقتاً فکر می‌کند که دو یا سه هواپیمای ناتو که آهن‌قراضه هستند می‌تواند از او دفاع کند. ما به این تجهیزات می‌خندیم. آیا او واقعاً فکر می‌کند ناتو در دفاع از کشورهای بالتیک خواهد جنگید؟

ساکاشویلی گفت که معتقد است پوتین از بابت طرح‌هایی که او درخصوص تجربه فرمانداری اودسا مطرح کرده، نگران است.

وی اظهار داشت: تغییر بنیادین شرایط اقتصادی در یک منطقه روس‌زبان فرصتی برای از بین بردن فساد و تضعیف همه مسائل مربوط به پوتین را می‌دهد. پوتین می‌گوید تنها با توسل به زور و سرکوب‌گری می‌توان کشورهای متعلق به شوروی سابق را در کنار هم حفظ کرد اما شکوفای اقتصادی و اصلاحات در اودسا او را به چالش خواهد کشید.

ساکاشویلی درباره اینکه چه کسانی نزدیکترین هم‌پیمانان پوتین هستند، گفت: از نظر من مقامات فاسد. مقام‌های فاسد اوکراین طبیعتاً ضدغربی هستند. معمولا هنگامی که شما به یک مامور پلیس فاسد و یا افسران گمرکی فاسد برخورد می‌کنید می‌بینید که از آمریکایی‌ها عصبانی بوده و در مقابل روس‌ها برخوردی خوب دارند. این همه تجربه‌هایی بوده است که من در این راه به دست آورده‌ام از طرفی دیگر اگر شما به نسل جوانتر نگاه کنید آنها خواهان دولت‌های پاکتر بوده و بسیار حامی غرب هستند. پوتین افرادی همچون من را دوست ندارد. ما تصورات پوتین از جهان بعد از شوروی سابق را به چالش کشیدیم.

ساکاشویلی گفت: در زمانی که رئیس‌جمهور گرجستان بودم نرخ جرم بسیار کمتر از روسیه بود و این کشور یکی از پایین‌ترین نرخ فساد در منطقه را داشت. همه این وضعیت موجب شد که پوتین بسیار عصبی شود. من فکر می‌کنم که او همچنان بسیار درباره اوکراین نگران است زیرا اگر اوکراین نیز این وضعیت را پیدا کند همه آنچه که اطراف او ساخته شده است شروع به ریزش خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N895161

وبگردی