آفتاب

تاکید نخست وزیر سوریه بر ضرورت گفت‌وگو با "مخالفان صلح‌جو"

تاکید نخست وزیر سوریه بر ضرورت گفت‌وگو با "مخالفان صلح‌جو"

نخست وزیر سوریه با تاکید بر ضرورت همکاری با طرف‌های داخلی و بین‌المللی "خیرخواه" برای مبارزه با تروریسم از مذاکرات مجدد با مخالفان "صلح جوی" سوری برای پایان دادن به درگیری‌ها استقبال کرد.

نخست وزیر سوریه با تاکید بر ضرورت همکاری با طرف‌های داخلی و بین‌المللی "خیرخواه" برای مبارزه با تروریسم از مذاکرات مجدد با مخالفان "صلح جوی" سوری برای پایان دادن به درگیری‌ها استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه اظهار داشت: دولت دمشق آماده ادامه مذاکرات با مخالفان صل جو به منظور یکی کردن تلاش‌ها در مبارزه با تروریسم و دیگر تهدیدهای موجود است.

الحلقی گفت: ما معتقدیم مشکلی در گفت‌وگو با مخالفان سیاسی که صلح جو و مردمی هستند در صورتی که این گفت‌وگو به هدف یک جا کردن تلاش‌های سوری‌ها برای مبارزه علیه تهدیدات و تروریسم باشد وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه راه حل سیاسی مربوط به مردم سوریه است و هیچ طرف خارجی حق مداخله در آن را ندارد. بنابراین منافع مردم سوریه باید پایه و اساس هرگونه توافق صلح باشد.

وی تاکید کرد: دولت سوریه اهمیت مذاکرات صلح ژنو درباره درگیری‌های نظامی را درک می‌کند و دور بعدی مذاکرات میان سوری‌ها در مسکو می‌تواند به سازماندهی مذاکرات ژنو 3 کمک کند.

الحلقی به اسپوتنیک گفت: رهبران سوریه تمامی تلاش‌ خود را انجام می‌دهند تا یک نشست آشتی جدید با نمایندگان مخالفان صلح جو برگزار کنند.

حلقی تاکید کرد دولت سوریه همه تلاش خود را می‌کند تا نشست جدید ژنو برگزار شود اما از زمان برگزاری نشست ژنو 1 مسائل زیادی تغییر کرده است و این نشست که دو سال پیش برگزار شد چندان ثمربخش نبود .

وی تاکید کرد: هرگونه نشست در ژنو بدون آنکه فعالیت‌های موفقی پیش از آن وجود داشته باشد به هیچ چیز موفق نخواهد شد و تنها باعث پیچیده‌تر کردن وضعیت شده و خطر را در سوریه ، منطقه و جهان افزایش خواهد داد.

نخست وزیر سوریه همچنین گفت که دولت این کشور اقدامات ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه و عراق را موثر نمی‌داند و از نظر آن این اقدامات هیچ ارتباطی با جنگ علیه تروریسم ندارد.

الحلقی تصریح کرد: اقدامات ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا در سوریه در جنگ علیه تروریسم بی‌فایده هستند زیرا این اقدامات با رهبران سوریه هماهنگ نشده‌اند و قوانین بین المللی را نقض می‌کنند.

وی گفت: سوریه اقدامات آمریکا راز مفید تلقی نمی‌کند. عملیات‌های هوایی آمریکا در حریم هوایی سوریه با طرف سوری هماهنگ نشده‌اند و کاملا از چارچوب جنگ علیه تروریسم منحرف شده‌اند.

نخست وزیر سوریه: ارتش سوریه در خط مقدم می‌جنگد و نقشی تعیین کننده دارد در حالی که اقدامات ائتلاف تحت رهبری آمریکا هیچ ارتباطی با جنگ علیه تروریسم ندارد.

به گفته الحلقی سوریه نیاز مبرمی به تعلیق تامین مالی گروه‌های تروریستی، توقف انتقال شبه نظامیان به خاک این کشور که از سوی کشورهایی نظیر ترکیه، اردن، قطر و عربستان حمایت می‌شوند دارد.

الحلقی تاکید کرد: در حال حاضر دولت سوریه احساس همکاری واقعی در این زمینه‌ها یعنی توقف حمایت‌های مالی، نظامی و لجستیکی از تروریست‌ها را ندارد با این حال مشخص است که واشنگتن تنها به این خاطر به تلاش‌های ضد تروریسم علاقمند شده که اهداف خود مبنی بر تجزیه منطقه، ایجاد اختلاف در میان مردم محلی و سرکوب نیروهای مخالف را به پیش ببرد.

وی همچنین گفت: اقدامات عربستان و ترکیه نشان می‌دهد که این کشورها آماده تشکیل ائتلافی با سوریه برای مبارزه مشترک علیه ترویسم نیستند.

نخست وزیر سوریه همچنین خاطرنشان کرد: ما قدردان حمایت‌های رئیس جمهوری روسیه هستیم. مشکل اینجاست امروز ما نمی‌بینیم ترکیه یا عربستان آماده تغییر موضعشان و آغاز جنگ مشترک علیه تروریسم باشند. در واقع ما می‌بینیم که عربستان، اردن، ترکیه و همچنین اسرائیل در کمک به گروه‌های مسلحی که در سوریه فعال هستند ادامه می‌دهند بنابراین چطور ما اکنون می تونیم بگوییم که این طرف‌ها با سوریه یک اتحاد مشترک در جنگ با تروریسم تشکیل خواهند داد.

وی همچنین افزود که از ابتکار عمل ولادیمیر پوتین ‌برای تشکیل ائتلافی میان سوریه و همسایگانش برای مبارزه با تروریسم در صورتی که این طرح منافع همه کشورهای منطقه را برآورده سازد حمایت می‌کند.

انتهای پیام

کد N895137

وبگردی