آفتاب

چارلز فریمن: آمریکا حق ندارد به ایران حمله کند

چارلز فریمن: آمریکا حق ندارد به ایران حمله کند

واحد مرکزی خبر نوشت:

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از واشنگتن، چارلز فریمن سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی و رئیس بازنشسته شورای سیاست خاورمیانه در گفتگو با این خبرگزاری اعلام کرد اگر آمریکا مدعی شود ایران در حال نقض توافقنامه هسته ای اخیر است، حق ندارد به این کشور حمله کنند.

پیشتر روز دوشنبه، شورای امنیت سازمان ملل توافق به دست آمده بین ایران و گروه پنج به علاوه یک متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان را تایید کرد.

فریمن روز دوشنبه اعلام کرد: «گفتن این حرف به نظر جالب می آید ولی ما نمی توانیم حق توسل به زور علیه ایران را محفوظ بداریم ، زمانی که براساس قوانین بین المللی، چنین حقی نداریم».
وی افزود: «حمله به ایران زمانی که شورای امنیت سازمان ملل چارچوبی را برای محدود کردن برنامه هسته ای این کشور تصویب کرده است، به بدی نقض قوانین بین المللی و حسن روابط بین کشورها است».
این دیپلمات کارکشته خاطر نشان شد منتقدان این موافقتنامه در آمریکا به ساز و کارهای درون آن به منظور پرداختن به هر گونه مورد نقض آن توسط ایرانی ها، بی توجهی می کنند.
وی گفت: «لفاظی های پس از توافق آشکارا نیازمند اصلاح به منظور منعکس کردن این واقعیت است که هم اکنون یک ابزار مورد توافق برای مدیریت این مشکل وجود دارد».
وی تاکید کرد: « همه گزینه ها روی میز است  و چنین چیزهایی دیگر یک حرف قانع کننده نیست».
فریمن خاطر نشان شد تهدید اقدام نظامی علیه ایران به منظور نابود کردن برنامه هسته ای این کشور هیچگاه یک گزینه قابل قبول نبوده است.
وی افزود: «توسل به زور علیه ایران هیچگاه یک ابزار کارآمد برای مقابله با برنامه تسلیحات هسته ای ادعایی این کشور نبوده است. وانمود کردن غیر از این ژست سیاسی توخالی است».
وی گفت سیاست گذاران واشنگتن و منتقدان آنها، هر دو، باید به یاد داشته باشند که آمریکا به تنهایی وارد توافق با ایران نشده است.
وی خاطر نشان شد دیگر قدرت های بزرگ نیز همراه با آمریکا از شرکت کنندگان در این گفتگوها به منظور دستیابی به توافق و پایبندی به آن هستند.

52261

کد N895033

وبگردی