آفتاب
اجمالی/ نوبخت در پاسخ به مهر:

دولت به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی است نه واردات کالا

دولت به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی است نه واردات کالا

سخنگوی دولت با اشاره به سفر هیات آلمانی به ایران گفت: ما به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم و نه واردات کالاهای خارجی، چرا که توسعه و رشد کشور تنها با منابع داخلی امکانپذیر نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین جلسه هیات دولت، گفت: در آخرین جلسه هیات وزیران ۱۱۰۰ میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه‌ ارومیه اختصاص یافت.

وی با اشاره به منابعی که ناشی از رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک آزاد می‌شود گفت: منابعی را که داریم می‌توانیم به چند بخش تقسیم کنیم، بخشی از آن منابع مربوط به بانک مرکزی است، دولت حساب‌های ارزی شرکت‌های دولتی و صندوق توسعه ملی است که منابع بانک مرکزی نیز به دو بخش قابل تقسیم است که یکی از آنان منابع ذخایر ارزی بانک مرکزی است که معادل ریالی آن به اقتصاد کشور وارد شده است و بخشی که تبدیل به ریال نشده و علت آن این بوده که این پول‌ها بر اثر تحریم‌ها نمی‌توانست وارد کشور شود.

سخنگوی دولت افزود: این بخش از دارایی‌های بانک مرکزی که هنوز وارد کشور نشده، بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار است.

نوبخت با بیان اینکه قسمتی دیگر از منابع بلوکه شده مربوط به بانک مرکزی نیست، گفت: بخشی از این منابع مربوط به دولت است که حداقل شش تا هفت میلیارد دلار است. این منابع ناشی از فروش نفت است که دلارش به حساب بانک مرکزی نیامده تا آن را به ریال تبدیل کند و در اثر تحریم‌ها، امکان دستیابی به این مقادیر را نداشتیم.

وی تصریح کرد: همچنین بخش دیگری از این منابع مربوط به صندوق توسعه ملی است که ما می‌توانیم تمام این مجموعه‌ها را به عنوان دارایی‌های کشور تلقی کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به حساب ارزی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی در خارج از کشور، گفت: این ارقام نیز در حساب بانک مرکزی نیست؛ لذا به عنوان دارایی‌های بانک مرکزی به حساب نمی‌آید اما ما نمی‌توانیم آن را به عنوان دارایی‌های ارزی خود حساب کنیم.

نوبخت در ادامه توضیحاتش در این خصوص گفت: بنابراین یک بخش از دارایی‌های ما مربوط به ذخایر بانک مرکزی است و یک بخش دیگر آن مربوط به دارایی‌های ارزی کشور است و اینها منابعی است که در آینده و متناسب با آزاد شدن اموال بلوکه شده می‌توانیم روی آن حساب کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۲ میلیارد دلار بعد از توافق ژنو به صورت اقساط وارد اقتصاد کشور شد، گفت: یک بخش دیگری از منابع نیز به صورت طلا وارد اقتصاد شد و بخشی هم از مکانیزم دور زدن تحریم‌ها.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما با این منابع نمی‌توانیم رشد هشت درصدی در اقتصاد کشور ایجاد کنیم، گفت: ما نیازمند منابع قابل توجهی هستیم که از طریق سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی باید صورت بگیرد تا بتوانیم به رشد هشت درصدی برسیم.

نوبخت، منابع داخلی را یک خطر بالقوه برای اقتصاد کشور دانست و گفت: زمانی که تحریم‌ها برطرف و اقتصاد شفاف‌تر شود، منابع داخلی یک خطر بالقوه به حساب می‌آید که ما باید آن را به سمت سرمایه‌گذاری‌ها سوق دهیم، اما برای ایجاد تحول در اقتصاد نیازمند منابع خارجی در سرمایه‌گذاری هم هستیم.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت مصمم است که منابع بلوکه شده را به سمت اعتبارات جاری و هزینه‌ای نبرد، گفت: ما از شما رسانه‌ها تقاضا داریم که دولت را کنترل کنید و مطمئن باشید که این پول‌ها به سمت تولید و اشتغال خواهد رفت.

سخنگوی دولت ادامه داد: اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، در مرحله اجرا باید مورد توجه قرار بگیرد و بر همین اساس نیز ما هزینه‌های جاری را محدود و به سمت سرمایه‌گذاری هدایت خواهیم کرد.

نوبخت تصریح کرد: ما در مورد منابع ارزی، اولویتمان توسعه صادرات است و منابع ارزی را به سمتی هدایت می‌کنیم که منجر به افزایش صادرات شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت به ذخایر بانک مرکزی دسترسی نخواهد داشت، گفت: البته ذخایر بانک مرکزی یک پشتوانه‌ای برای کشور است و می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های خارجی را به سمت کشور هدایت کند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه هدف سفر هیات اقتصادی آلمانی به ایران چیست و روابط اقتصادی ما با هیات آلمانی در چه سطح است و آیا این هیات قصد فروش کالاهای خود را به ایران دارد و یا به دنبال سرمایه‌گذاری است؟ گفت: اگر سفر آنان برای فروش کالاهایشان بود، دیگر وزیر نفت آنان را دعوت نمی‌کرد.

نوبخت گفت: دعوت وزیر نفت از هیات آلمانی به دلیل سرمایه‌گذاری در توسعه صادرات پتروشیمی است. ما به این نوع منابع احساس نیاز می‌کنیم و به همین جهت با طرف‌های خارجی وارد مذاکره می‌شویم.

سخنگوی دولت خبر از سفر هیات‌های مختلف اروپایی در آینده نزدیک داد و گفت: آنها برای واردات کالاهای خود به ایران نمی‌آیند. ما نیازمند سرمایه خارجی هستیم و نه واردات کالاهای خارجی.

وی تاکید کرد: ما نیازمند واردات بیشتر نیستیم. اگر کالاهایی هم وارد کشور کنیم، این واردات، کالاهای اولیه‌ای است که با دست نیروهای متخصص انسانی تبدیل به ارزش افزوده خواهد شد و ما به دنبال این نوع کالاها هستیم.

نوبخت با بیان اینکه منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی را تا پایان برنامه حداقل به دو برابر افزایش خواهیم داد، گفت: میزان تولید و صادراتی که خواهیم داشت، تا پایان برنامه به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد و می‌توانیم به شکلی عمل کنیم که درآمدهای نفتی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

سخنگوی دولت در عین حال خاطر نشان کرد: ما با این اعداد و ارقام نمی‌توانیم توسعه پیدا کنیم، چرا که عمده رشد کشور باید از مسیر سرمایه‌گذاری غیرنفتی آغاز شود.

وی تاکید کرد: ما به دنبال رضایت موقت مردم نیستیم که این منابع را صرف ورود کالاهای خارجی کنیم و به دلیل فزونی کالا بتوانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم. ما قطعا به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.

ادامه دارد...

 

کد N894928

وبگردی