آفتاب

مراحل پایانی مرمت یکی از باغ‌های تاریخی‌ یزد در بافق

مراحل پایانی مرمت یکی از باغ‌های تاریخی‌ یزد در بافق

‌عملیات مرمت و ساماندهی خانه باغ تاریخی تیتو در شهرستان بافق با قریب 340 میلیون ریال مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، "محسن ذاکری نیا" معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به قدمت این بنا که به اوایل قرن سیزدهم می‌رسد، گفت: بانی این باغ تاریخی، "محمدتقی خان" حاکم یزد بوده است.

وی با بیان این که بنای این خانه باغ تاریخی در محله علیا (سراستخر) شهر بافق واقع شده است، افزود: کلمه تیتو در فرهنگ دهخدا به معنای نوعی مرغ ذکر شده است اما مناسبت نامگذاری این باغ بدین نام مشخص نیست.

این مقام مسئول مساحت کل این باغ را حدود 10 هزار مترمربع تخمین زد و خاطرنشان کرد: ساختمان باغ در وسط باغ ایجاد شده که مشتمل بر خوان‌نشین، اطاق سرایدار، تالار، بادگیر، هشتی و سرویس‌های بهداشتی است.

به گفته وی، تزئینات خاصی در بنا وجود ندارد اما از ویژگی‌های عمده معماری این باغ می‌توان به ستون‌های آجری، گچکاری و کاربندی، پنجره چوبی، سیم‌گل بدنه، کف سنگریزه ای جلو حیاط و استخر بزرگ رو به روی ساختمان که آب قنات یوسف شاهی به طور مستمر در میان این استخر و باغ جریان دارد، اشاره کرد.

ذاکری نیا با بیان این که این اثر تاریخی فرهنگی به شماره 3750 در فهرست آثار ملی ثبت شده است، در پایان خاطرنشان کرد: عملیات مرمت و ساماندهی خانه باغ تیتو که با اعتباری معادل 339 میلیون ریال در مراحل پایانی است شامل تراشیدن اندود فرسوده گچ و کاهگل، اجرای هره اطراف باغچه‌ها، اجرای آجرفرش کف، اجرای سیمگل دم‌گیری دیوارها و سقف به همراه چفت و شمشه گیری لازم طبق وضعیت موجود، اجرای شفته آهک، ازاره پای دیوار با آجر نیم فرشی به صورت راسته، اجرای بندکشی و اجرای کاهگل ته کش بدنه‌هاست.

انتهای پیام

کد N894923

وبگردی