آفتاب

جدایی‌طلبان "کاتالونیا" آماده اعلام استقلال یکجانبه از اسپانیا

جدایی‌طلبان "کاتالونیا" آماده اعلام استقلال یکجانبه از اسپانیا

جدایی‌طلبان کاتالونیا اعلام کرده‌اند، اگر دولت اسپانیا تلاش کند روند جدایی‌طلبی را پس از پیروزی در انتخابات منطقه‌ای سپتامبر متوقف کند آنها آماده استقلال یکجانبه هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت محافظه‌کار مادرید به شدت مخالف استقلال کاتالونیاست. این منطقه از روند همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از انگلستان پیروی می‌کند و اگر انتخابات سپتامبر با موفقیت در کاتالونیا برگزار شود، این منطقه از اسپانیا جدا می‌شود.

ائتلافی از احزاب حامی جدایی این انتخابات را به نوعی همه‌پرسی می‌دانند که به جدایی و استقلال کاتالونیا منجر می‌شود.

رائول روموا، یکی از اعضای سابق پارلمان و شخصیت کلیدی ائتلاف احزاب‌ جدایی طلب می‌گوید: اگر در این روند، دولت اسپانیا خواه از طریق تصمیمات سیاسی یا حقوقی مانع فعالیت پارلمان یا دولت خودمختار کاتالونیا شود، ما به صورت یکجانبه اعلام استقلال می‌کنیم.

این مقام مسوول ادامه داد: ما خواهان جدایی هستیم و می‌خواهیم همه چیز را بهتر کنیم نه اینکه به عقب بازگردیم.

هدف از روند مذاکرات نتیجه‌بخشی ظرف 18 ماه و تاسیس نهادهایی نظیر دفتر مالیات است این روند راه را برای یک همه‌پرسی الزام‌آور استقلال در 2016 مهیا می‌کند.

وزیر دادگستری اسپانیا این مساله را رد نکرد که اگر روند جدایی‌طلبان انجام بگیرد، خودمختاری کاتالونیا را به حالت تعلیق در می‌آورد و گفت: قانون اساسی اسپانیا برای این شرایط هم تدبیر اندیشیده است.

مارایانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا روز پنجشنبه گفته بود: برای کاتالونیا هیچ استقلالی وجود ندارد. کاتالونیا با جمعیت 7.5 میلیون نفری، درست زمانی به دنبال استقلال از اسپانیاست که بدهی‌هایش باعث کاهش هزینه‌های این منطقه شده و دولت این منطقه را ترغیب کرده تا درباره چگونگی تامین هزینه‌ها از ساختار منطقه‌ای اسپانیا به مناظره و بحث بپردازد.

انتهای پیام

کد N894862

وبگردی