آفتاب

هشدار آمریکا به قرقیزستان درباره پیامد تنش در روابط دو کشور

هشدار آمریکا به قرقیزستان درباره پیامد تنش در روابط دو کشور

آمریکا به قرقیزستان هشدار داد، تشدید تنش‌ها در روابط این کشور می‌تواند بخش وسیعی از برنامه‌های کمک با حمایت مالی آمریکا در این کشور آسیای مرکزی را تهدید کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه قرقیزستان روز جمعه نامه اعتراضی را در خصوص اعطای جایزه حقوق بشر به یکی از مخالفانی که به خاطر «تحریک انزجار بین قومی» در این کشور به حبس ابد محکوم شده به ریچارد مایلز، کاردار آمریکا داد.

دولت قرقیزستان گفت: اعطای جایزه مدافع حقوق بشر سال 2014 میلادی از سوی وزارت امور خارجه آمریکا به عظیم جون عسکروف، خبرنگار و فعال حقوق بشر تهدیدی برای صلح مدنی و ثبات جامعه است.

دولت قرقیزستان افزود: این اقدام توافقنامه دو جانبه سال 1993 میلادی میان این دو کشور را نیز نادیده می‌گیرد.

دولت آمریکا در بیانیه‌ای که توسط سفارت این کشور در بیشکک، پایتخت قرقیزستان منتشر شد، گفت: ما تاثیر حقوقی چنین تصمیمی را که می‌تواند برنامه‌های کمک را که به نفع مردم قرقیزستان است به خطر بیندازد، بررسی می‌کنیم.

وخیم‌تر شدن روابط قرقیزستان با آمریکا همزمان با آن صورت می‌گیرد که این کشور آسیای مرکزی هرچه بیشتر در دایره نفوذ روسیه فرو می‌رود.

قرقیزستان اخیراً به «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» تحت رهبری مسکو پیوسته و منتقدان این مساله را تلاش روسیه برای احیای جماهیر شوروی سابق می‌دانند. روسیه در حال حاضر یک پایگاه نظامی در نزدیکی بیشکک دارد و چندین پروژه اقتصادی بزرگ با قرقیزستان امضا کرده است. صدها هزار تن از قرقیزهای مهاجر در روسیه مشغول به کار هستند.

قرقیزستان که هم‌مرز چین و افغانستان است در سال‌های 2005 و 2010 میلادی شاهد سرنگونی دو تن از روسای جمهورش توسط شورش‌های مردمی بوده و همچنان بی‌ثبات است.

عسکروف به سازماندهی اغتشاشات گسترده و تحریک انزجار قومی محکوم شده که به کشتار یک افسر پلیس در جریان درگیری‌های بین قومی در جنوب قرقیزستان در ژوئن سال 2010 میلادی که 400 تن از مردم نیز در آن کشته شدند، منجر شد.

هیات‌های حقوق بشر محلی و بین‌المللی خواستار آزادی عسکروف از زندان شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، عسکروف مدعی است که پلیس وی را شکنجه کرده است.

انتهای پیام

کد N894786

وبگردی