آفتاب

روزهای پرکار کاخ سفید

روزهای پرکار کاخ سفید

ایرنا نوشت:

کاخ سفید از نشست های علنی و غیرعلنی اعضای دولت 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا با اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا این کشور برای توضیح درمورد جمع بندی مذاکرات هسته ای با ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کنگره آمریکا، 'جاش ارنست' سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت که دولت آمریکا نشست های توجیهی محرمانه ای روز چهارشنبه هفته جاری (31 مرداد) با شماری از اعضای مجالس نمایندگان و سنا آمریکا برگزار خواهد کرد.

به گفته وی 'جان کری' وزیر امور خارجه، 'ارنست مونیز' وزیر انرژی، 'جک لیو' وزیر دارایی و شماری از مقامات امنیتی این کشور که ارنست نام آنها را نبرد در نشست روز چهارشنبه حاضر خواهند بود.

همچنین نشست توجیهی علنی در کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا نیز روز پنج شنبه با حضور هر سه وزیر یادشده برگزار می شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دیروز (دوشنبه) قطعنامه پیشنهادی را در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تصویب کرد. ایران و گروه 1+5 سه شنبه گذشته (23 تیر) و بعد از 22 ماه مذاکره فشرده به توافق دست یافتند.

براساس مواد مقرر در برجام، تصویب این قطعنامه نخستین گام در اجرای مفاد برنامه جامع اقدام مشترک برای حل بحران ساختگی 12 ساله بر سر برنامه هسته ای ایران و رفع تحریم های ظالمانه ناشی از آن است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه (28 تیر) متن توافق را تقدیم کنگره کرد و نمایندگان کنگره نیز از دیروز (دوشنبه) به مدت 60 روز کاری برای بررسی توافق وین وقت دارند؛ در نهایت باید مجالس سنا و نمایندگان به این توافق رای دهند.

'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا ساعتی بعد از اعلام جمع بندی نتیجه مذاکرات هسته ای وین از سوی 1+5 و ایران، طی سخنانی در دفاع از توافق هسته ای، تاکید کرد که هر مصوبه کنگره که در راه اجرای توافق مانع ایجاد کند را وتو خواهد کرد.

5252

کد N894668

وبگردی