آفتاب

فوتبال ایران در آستانه ورشکستگی و حذف از لیگ قهرمانان آسیا!

فوتبال ایران در آستانه ورشکستگی و حذف از لیگ قهرمانان آسیا!

در صورتی که فوتبال ایران نتواند بحران خود را حل کند، در آسیا هم با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

داریوش سعیدی/خبرگزاری خبرآنلاین؛ حال فوتبال خراب است. هر روز هم بدتر از دیروز می شود. علی کفاشیان از «ورشکستگی» فوتبال در آینده ای نزدیک خبر می دهد. رئیس می گوید: «اگر قرار باشد تکلیف فوتبال را روشن نکنیم و درآمدها درست نشود، ما ورشکسته می شویم. تا کی می توانیم هزار تومان هزار تومان برای فوتبال جور کنیم؟» آنچه که ملکه ذهن همه شده، میزان درآمد فوتبال از حق پخش در دنیاست. باشگاههای اروپایی و حتی آسیایی، نزدیک به 70 درصد از بودجه فصل خود را از حق پخش می گیرند. در کنار این جذب اسپانسر، فروش لباس،بلیت و سایر اقلام و همینطور انجام بازی های دوستانه، نه تنها مابقی بودجه باشگاهها را تامین می کند بلکه آن را به سوددهی هم می رساند. این شرایطی است که در فوتبال ایران وجود ندارد. در سال های گذشته سقف حق پخش به 27 میلیارد رسیده که تقسیم آن در بین 16 تیم لیگ برتری، عایدی زیادی برایشان نداشته است. در خیلی از تیم ها، پولی که از حق پخش رسیده دستمزد تنها چند بازیکن بوده است؛ در تیم های مطرح که شاید دستمزد تنها یک بازیکن. علی کفاشیان امیدوار بود این مشکل را با صدا و سیما حل کند اما ظاهرا این مسئله حل شدنی نیست و عواقب سنگینی برای فوتبال خواهد داشت.
طبق تعریف که باشگاهها در کلاب لایسنسنگ دارند، باید آنها ترازنامه مالی شفافی به AFC ارایه دهند. در چند سال گذشته فدراسیون و باشگاهها با سندسازی توانسته اند از کنفدراسیون امضا بگیرند اما این بار شیخ سلمان به سادگی از کنار ضعف ها نمی گذرد. پس از شکست ایران در ماجرای گرفتن میزبانی به خاطر مشکل حق پخش تلویزیونی، شیخ سلمان گفت: «تلویزیون ایران حتی حق پخش چند بازی لیگ قهرمانان را به ما هم پرداخت نکرد.» او گفت، باید لیگ ایران مشکل حق پخش را حل کند اگرنه دیگر اجازه نخواهد داد باشگاهها در بالاترین سطح حرفه ای فوتبال آسیا بازی کنند.
اولین اتفاقی که در این مسیر برای ایران می افتد، حذف از لیگ قهرمانان است. البته تیم ها برای فصل جدید لیگ قهرمانان مشکلی ندارند اما در فصل آینده مسابقات احتمالا جایی نخواهند داشت و به AFC کاپ تبعید می شوند. این رقابت ها متعلق به نمایندگان لیگ های درجه دوم آسیا هستند. به گفته کفاشیان در صورت حل نشدن مشکل حق پخش، لیگ ایران از بین لیگ های حرفه ای حذف می شود و به دسته دوم آسیا سقوط می کند.
کد N894653

وبگردی