آفتاب

صالحی: فروش آب سنگین را به غربی ها تحمیل کردیم/3/

صالحی: فروش آب سنگین را به غربی ها تحمیل کردیم/3/

علی اکبر صالجی پس از پاسخ دادن به سوالات لاریجانی به دستاورد های مذاکرات برای صنعت هسته ای پرداخت.

به گزارش خبرآنلاين، اهم اظهارات رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه مي آيد:

غني سازي در نطنز باقي مي ماند. رآکتور اراک باقي مي ماند.

يکي از دستاوردهاي بزرگ که آرزوي من بود اين بود که ما چگونه در داخل براي مصرف سوخت توليد کنيم. سوخت رآکتور تهران با يک نيروگاه هسته اي فرق مي کند. براي سوخت نيروگاه بايد انواع آزمايش ها را انجام دهيد. اگر سوختي را در نيروگاه وارد کنيد که نشتي در آن ايجاد شود کسي نمي تواند پاسخگوي آن باشد.

يک هوشمندي که در مذاکرات صورت گرفت اين بود که غربي ها پذيرفتند با ايران همکاري کنند که سوخت ايران تحت اشراف بين المللي و با کمک ديگران اين انجام شود. اين قدم بزرگي است که برداشته شد.

من مي خواهم عرض کنم. بنده افتخار مي کنم به ايراني بودنم که تنها کشوري است که مي تواند دو کالاي استراتژيک خود را به بازار ارائه کند. اورانيوم غني شده و آب سنگين. اگر ما رآکتور اراک را طبق روال گذشته انجام مي داديم. کارخانه آب سنگين سالانه 15 تن توليد مي کند. ما مازاد توليد را چه بايد بکنيم. ما تحميل کرديم بر آن ها که آب سنگين مان را بفروشيم.

دستاوردها را نگاه کنيد. نطنز و اراک را داريم. توليد سوخت مي توانيم بکنيم. از هاتسل هاي مي توانيم استفاده کنيم. از شرايط بين المللي براي تحقيق و توسعه استفاده کنيم. در ساخت سانتريفيوژهاي جديد دست ما باز است اما به شرطي که اورانيوم به آن تزريق نکنيم. مراکز دانشگاهي مي توانند به آن بپردازند.

2929

کد N894582

وبگردی