آفتاب

آسیب‌دیدگی سر، تحفه جنگ برای صدها کودک عراقی و افغان

آسیب‌دیدگی سر، تحفه جنگ برای صدها کودک عراقی و افغان

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد در طول جنگ‌های عراق و افغانستان دست‌کم 650 کودک به دلیل وارد شدن ضربه به سرشان متحمل آسیب‌دیدگی شدید شدند.

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این بررسی آمده است که حدود یک چهارم از این کودکان به دلیل وارد شدن ضربه به ناحیه سرشان، جان خود را از دست دادند.

محققان در این مطالعه به شناسایی کودکانی که در فاصله سال‌های 2004 تا 2012 دچار ضربه شدید به سر شده‌ بودند، پرداختند. آنها از میان این کودکان روی 647 کودک که آسیب دیدگی جدی داشتند تمرکز کردند.

به گفته متخصصان، متوسط سن این کودکان هشت سال بوده که 75 درصد آنان پسر هستند. همچنین در بیش از 90 درصد این کودکان آسیب‌دیدگی به صورت شکافته شدن سر بوده است.

در این مطالعه در عین حال مشخص شد که در اغلب موارد، آسیب‌دیدگی کودکان در طول جنگ عراق و افغانستان در نتیجه انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای بوده و این وسیله انفجاری، علت آسیب‌دیدگی از ناحیه سر در 38 درصد این کودکان است.

به گزارش هلث‌دی نیوز، نویسندگان این مطالعه همچنین اظهار داشتند: کودکان همیشه از قربانیان هر نوع درگیری نظامی بوده‌اند و افغانستان و عراق نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. هدف از این مطالعه آن است که یافته‌های فوق، عواقب فاجعه‌بار جنگ روی کودکان را با تاکید بیشتری گوشزد کند.

انتهای پیام

کد N894555

وبگردی