آفتاب
دبیر کل حزب مرم سالاری

به دنبال استفاده جناحی از مذاکرات نیستیم

به دنبال استفاده جناحی از مذاکرات نیستیم

دبیر کل حزب مرم سالاری گفت: در خصوص تصویب برجام نگرانی ندارم، چرا که خود اوباما اذعان کرده در صورت عدم تصویب برنامه جامع اقدام مشترک وتو می‌کنم.

دبیر کل حزب مرم سالاری گفت: در خصوص تصویب برجام نگرانی ندارم، چرا که خود اوباما اذعان کرده در صورت عدم تصویب برنامه جامع اقدام مشترک وتو می‌کنم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)-منطقه خراسان، مصطفی کواکبیان در همایش «پیروزی دیپلماسی پیشرو»، که در خانه معلم مشهد مقدس برگزار شد، اظهارکرد: در خصوص تصویب یا عدم تصویب برجام توسط مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعید می‌دانم مجلس شورای اسلامی وارد جزئیات طرح شود، زیرا چنین اقدامی 3 تا الی 4 هفته وقت میگیرد.

وی با بیان اینکه «مجلس می تواند کل طرح را رد و یا کل آن را تصویب کند»، ادامه داد: به تصور بنده مجلس نمی خواهد با کلیت برجام مخالفت کند.

کواکبیان افزود: شنیده‌ام یک تعداد از نمایندگان مجلس، در حال جمع آوری امضاء برای مخالفت با برجام هستند، که این جماعت جز آنکه وقت ملک و مملکت را بگیرند، به نتیجه‌ای نخواهند رسید.

دبیر کل حزب مردم سالاری ادامه داد: اگر پایبند، به اعتقاداتمان باشیم و در مورد خلف وعده راه‌های فرار را ببندیم، هیچ نگرانی در خصوص اجرای توافق نامه نیست.

وی با بیان اینکه «خطوط قرمز در برنامه جامع اقدام مشترک نادیده گرفته نشده است»، افزود: برخی با شایعه زیر پا گذاشتن خطوط قرمز به برخی علما مراجعه می‌کنند و آنان نیز فارغ از مطالعه برجام، جبهه گیری می‌کنند.

کواکبیان تصویب برجام را از حقوق مجلس شورای اسلامی خواند و عنوان کرد: تایید موافقت نامه‌های بین‌المللی نیاز به تصویب مجلس دارد و تصویب برجام نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان اینکه «البته شورای عالی امنیت ملی نیز برجام را همچون تصمیمات عالی در کشور باید مورد بررسی قرار دهد»، افزود: معتقد نیستم که در صورت توافق نهایی همه چیز گل و بلبل شود، چرا که بسیاری از زیر ساخت‌های ما با تصویب 10 تا از این توافق‌ها هم اصلاح نخواهد شد.

وی با اشاره به تاثیر روانی 30 الی 40 درصدی برجام یادآور شد: در حال حاضر چندین شرکت بین المللی برای بستن قرارداد به صف شده‌اند، همچنین در عرصه داخلی هم بسیاری از سرمایه‌داران منتظر چنین موافقت نامه‌ای بودند.

کواکبیان با اشاره به اینکه «احمدی نژاد مسبب تورم را جمشید بسم الله می‌دانست»، افزود: اگر دولت کمر همت را ببندد، بسیاری از مشکلات از جمله تورم قابل حل خواهد بود.

دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان اینکه «فضای مذاکرات هسته‌ای را مقام معظم رهبری هدایت کرد»، یادآور شد: ایشان نخستین بار نرمش قهرمانانه را مطرح کردند.

وی تصریح کرد: در این موافقت نامه یک سری چیزها را به عنوان محدودیت پذیرفته‌ایم و هیچ کس نمی‌تواند منکر این امر در برنامه جامع اقدام مشترک شود.

کواکبیان با اشاره به اینکه «برنامه جامع اقدام مشترک 15 صفحه و 80 صفحه ضمایم دارد»، ادامه داد: اما در مجموع امتیازاتی به دست آورده‌ایم.

دبیر کل حزب مردم سالاری خاطر نشان کرد: طبق ماده 4 NPTکشورهای دنیا به 4 دسته تقسیم می‌شوند، نخست کشورهایی هستند که انرژی هسته ای ندارند، دسته دوم، انرژی هسته‌ای دارند اما چرخه سوخت ندارند، دسته سوم، انرژی هسته‌ای و چرخه سوخت دارند اما تولید انرژی هسته ایشان به دست خودشان نیست، مثل ایران و دسته چهارم، کشورهایی هستند که انرژی هسته ای همراه با بمب هسته‌ای دارند.

وی ادامه داد: البته دسته پنجمی از کشورها نیز وجود دارند که علاوه برانرژی هسته‌ای بمب هسته‌ای دارند و از حق وتو نیز برخوردارند، مثل، آمریکا، شوروی، فرانسه و انگلیس.

کواکبیان با بیان اینکه «در هیچ یک از توافق‌نامه‌های بین المللی وزیر خارجه کشوری 19 روز در یک شهر برای مذاکره نمانده است»، افزود: در حال حاضر شورای امنیت در حال تصویب قطعنامه‌ای است که 6 قطعنامه گذشته ای که علیه ایران صادر شده بود را خنثی کند.

دبیر کل حزب مردم سالاری عنوان کرد: در شورای امنیت لابی نداریم و تمامی قدرت‌های جهان در آن جا گرد آمده‌اند، همین که در مذاکرات به لغو تحریم‌ها و حق غنی‌سازی دست یابیم، دستاورد بزرگی است.

وی دستاوردهای توافق نامه را در این مقطع مهم خواند و افزود: دیپلماسی پیشرو کم نظیر بود.

کواکبیان با انتقاد از سخنان برخی مبنی بر اینکه «اصلاح طلبان از مذاکرات به نفع خود در انتخابات استفاده می کنند»، عنوان کرد: ما به دنبال چنین پروژه‌ای نیستیم و نه چنین پروژه‌ای برای ما مطرح و نه هدف است.

دبیر کل حزب مردم سالاری یادآور شد: برخی نیز ادعا می‌کنند که در توافق نامه حق بازرسی مراکز نظامی به غرب داده شده است و هر آن چه که توانمندی و از اسرار نظامی ماست، غرب به آن دست می‌یابد، که بنده چنین چیزی را تکذیب می کنم، زیرا ما با آژانس به توافق رسیده‌ایم که کنترل شده و مدیریت شده از این مراکز بازدید به عمل آورند.

وی ادامه داد: آمریکا برای آنکه لابی‌های اسرائیلی و عربی را راضی نگه دارد، بازرسی از مراکز نظامی را مطرح کرده است.

کواکبیان با بیان اینکه «متاسفانه برخی از دوستان داخلی نیز حرف های طرف مقابل را انعکاس می‌دهند و حرف‌های مسئولین کشور را برجسته نمی‌کنند»، افزود: چنین امری کم لطفی است.

دبیر کل حزب مردم سالاری با تاکید بر اینکه «بهتر از این توافق نمی‌توانست صورت گیرد»، تصریح کرد: البته باید آثار چنین توافقی را در زندگی و معیشت مردم شاهد باشیم اما برخی دوستان نمی خواهند که توافق به نتیجه برسد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان ادامه داد: انتخابات مجلس دهم و انتخابات پنجم مجلس خبرگان در پیشرو است که حزب مردم سالاری در خصوص انتخابات خبرگان برنامه خاصی ندارد اما برای انتخابات مجلس دهم برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

کواکبیان افزود: علاوه بر این ویژگی‌های ارزشی و سطح تحصیلات کاندیدا، 3 شاخص مهم واجد شرایط قانونی بودن، مقبولیت عامه و تفکر اصلاحی از مهم‌ترین معیارهای حزب مردم سالاری است.

انتهای پیام

کد N894507

وبگردی