آفتاب

کره شمالی:علاقه‌ای به الگو گرفتن از ایران در موضوع هسته‌ای نداریم

کره شمالی:علاقه‌ای به الگو گرفتن از ایران در موضوع هسته‌ای نداریم

کره شمالی در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر الگو گرفتن از ایران برای حل موضوع هسته ای خود اعلام کرد که تمایلی برای این کار ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵، برخی از مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که واشنگتن آمادگی دارد تا با استفاده از این الگو وارد گفتگو با کره شمالی شود. 

در همین رابطه واشنگتن از پیونگ یانگ خواست تا با استفاده از این فرصت در پی حل موضوع هسته ای خود که موجب بروز تنش های فراون میان پیونگ یانگ و کشورهای مختلف شده باشد اما امروز مقامات کره شمالی اعلام کردند که تمایلی برای این کار ندارند. 

یادآور می شود گفتگوهای شش جانبه با هدف حل مساله کره شمالی از اواخر سال ۲۰۰۸ متوقف شد. پس از آن پیونگ یانگ خواستار از سرگیری مذاکرات بدون هرگونه پیش شرطی شد اما آمریکا مکررا اعلام می‌کند که برای بازگشت به میز مذاکره طرف مقابل گامی در جهت نشان دادن تعهد خود بردارد.

طی مدتی که گفتگوهای شش جانبه معلق بوده، کره شمالی قابلیت‌های اتمی خود را با انجام سه آزمایش هسته‌ای افزایش داده است. برخی کارشناسان اکنون هشدار می‌دهند این کشور تا سال ۲۰۲۰ این توانایی را خواهد داشت که بیش از ۱۰۰ بمب اتم داشته باشد.

کد N894483

وبگردی