آفتاب

حمایت ایتالیا از حل مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌ای ایران

حمایت ایتالیا از حل مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌ای ایران

سفیر ایران در ایتالیا گفت: دولت و مقام‌های ایتالیا همواره از حل مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌ای ایران حمایت و موضع مثبتی در این زمینه اتخاذ کرده‌اند.

سفیر ایران در ایتالیا گفت: دولت و مقام‌های ایتالیا همواره از حل مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌ای ایران حمایت و موضع مثبتی در این زمینه اتخاذ کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) جهانبخش مظفری در گفت‌وگو با روزنامه لاستامپا ایتالیا به بررسی مذاکرات هسته ایران با 1+5 پرداخت.

وی با بیان اینکه این توافق مطمئنا تأثیر مثبتی بر روی توسعه روابط فیمابین دو کشور ایران و ایتالیا خواهد گذاشت افزود: ایران و ایتالیا در زمینه سیاسی، فرهنگی ،اقتصادی و تجاری دارای روابط خوبی هستند و این توافق با برداشتن تحریم ها می‌تواند منجر به توسعه بیشتر همکاری‌ها به ویژه در بخش اقتصادی ،تجاری،کشاورزی و صنعتی گردد و مجددا شاهد رشد و شکوفایی روابط و رسیدن به سطح گذشته باشیم و این چشم اندازی است که در مقابل دو کشور وجود دارد.

مظفری تاکید کرد: ایران به عنوان دارنده اولین ذخایر نفت و گاز در جهان امروز 150 میلیارد دلار پروژه در بخش صنعت نفت و گاز تعریف کرده است و در این زمینه از ورود شرکتهای بزرگ و شناخته شده نفتی استقبال می کند و این فرصت طلایی برای حضور شرکت خوش نام و خوش سابقه ای چون شرکت نفت ایتالیا (انی) می باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایران همواره در نفی و رد افراط گرایی و خشونت طلبی، از طالبان و القاعده در افغانستان گرفته تا داعش و دیگر گروههای مشابه در یمن، عراق و سوریه، مصمم و پیگیر بوده‌ است. ایران افتخار دارد که ضمن حمایت از نیروهای مخالف طالبان نقش عمده ای در جلوگیری از تحکیم حکومت افراطیون در افغانستان در دهه 1990 ایفا کرد. ایران همچنین عزمی پیگیر در کمک به دولت عراق و هماهنگی با آن برای کمک به همه کسانی که در معرض تهدید داعش قرار داشته‌اند، از خود نشان داده است. وقتی که در جریان نخستین یورش غافلگیرکننده این گروه در ژوئن و ژوئیه 2014، دیگران غافلگیر و بهت زده شدند، ایران برای مبارزه با این چالش زودتر از دیگران به صحنه رسید و با اعزام مستشار و ارسال ملزومات نظامی به دفع حملات داعش علیه بغداد، اربیل و آمرلی کمک کرد. ارائه مشورت و آموزش به نیروهای عراقی در ماههای اخیر نیز در اخراج داعش از برخی از متصرفاتش در غرب عراق مثمر ثمر بوده است.

سفیر کشورمان در ایتالیا با بیان اینکه ایتالیا همواره از حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران حمایت کرده است گفت: مقام های این کشور در مقاطع و مناسبت های مختلف با اتخاذ مواضع مثبت و سازنده نسبت به این مذاکرات حمایت خود را اعلام نموده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز قدردان این مواضع و نقش سازنده ایتالیا است.

وی همچنین دستیابی به توافق هسته ای را به دنبال یکسری مذاکرات طولانی و فشرده دانست و افزود: این مذاکرات فشرده بین ایران و 1+5 حاصل شده است مبتنی بر اراده سیاسی ، خواست و پایبندی طرفین به تعهداتی است که در این توافق بر آن تأکید شده است. لذا تغییر دیدگاه و واقع نگری در نتیجه مذاکرات بی تأثیر نبوده است.

مظفری با اشاره به حمایت های مقام معظم رهبری از مذاکرات هسته ای خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران همواره از مذاکرات برای حل مسالمت آمیز مسئله هسته‌ای و تیم مذاکره کننده قاطعانه حمایت نموده و بر اصول ثابت و تغییر ناپذیر در حفظ حقوق حقه ایران با ترسیم خطوط قرمز تأکید داشته‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: از سال های 2003 تا 2005 تنها سه کشور اروپایی – انگلیس، فرانسه، آلمان- سرگرم رایزنی هسته ای و پیشنهاد دادن به ایران بودند اما پس از آن آمریکا، چین و روسیه نیز به این گروه اضافه شدند تا 1+5 جای آن سه کشور اروپایی را در مذاکره با ایران گرفت. ایران در می 2003 پیشنهادی به آمریکا ارائه کرد که در آن موضوع مذاکره بر سر مسائل مختلف مطرح شده بود. در این سند فهرستی از موضوعات مورد نگرانی دو طرف مورد اشاره قرار گرفته بود و سه کار گروه نیز پیشنهاد شده بودند تا مذاکرات را پیش ببرند. اما دولت جورج بوش در آن زمان با این بسته پیشنهادی از سوی ایران مخالفت کرد تا از این طریق فشارها را بر تهران افزایش دهد.

وی تاکید کرد: آنچه که امروز اتفاق افتاده است نتیجه تلاش 12 سال مذاکره، نشست و پیگیری می باشد که نتیجه‌اش را درچارچوب توافق وین مشاهده می کنید و این حاکی از عزم و اراده ایران از همان ابتدا جهت حل مسالمت آمیز موضوع هسته ای و احقاق حقوق مسلم ملت ایران بوده است.

انتهای پیام

کد N894477

وبگردی