آفتاب

عملیات "تیر طلایی" رمق آخر آل سعود در یمن

عملیات "تیر طلایی" رمق آخر آل سعود در یمن

عملیات "تیرطلایی" آل سعود که با نقض آتش بس در ماه مبارک رمضان و با همراهی کامل رسانه‌های غربی صورت گرفت، به شدت با عملیات "احیای" ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ علیه لبنان (سال 2006) و در نهایت شکست این رژیم شباهت دارد و می‌توان گفت: "تیرطلایی" رمق آخر آل سعود در یمن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری المسله عراق در تحلیل با عنوان "عربستان و عملیات رمق آخر در عدن" درباره عملیات اخیر سعودی‌ها برای باز پس‌گیری شهر عدن که با عنوان "تیرطلایی" انجام شد نوشت: وقتی رسانه‌های داخلی عربستانی یا به طور کلی رسانه‌های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس درباره بحران یمن از عبارت آزادی یمن از چنگال "شورشیان" و یا کنترل بر "شورشیان" و دیگر عبارات مشباه استفاده می‌کنند، به نظر می‌رسد منظور از به اصطلاح "شورشیان"یک گروه کوچک از نظر تعداد و امکانات باشد که در گوشه‌ای از یمن حضور دارند و علیه حاکمیت قانونی یمن شورش کرده‌اند و آل سعود نیز در حال حاضر به این مشکل رسیدگی می‌کند اما واقعیت چیز دیگریست؛ این "شورشیان" بخش بزرگی از ملت، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هستند و کنترل 80 درصد شهرها و استان‌های کشور را در دست دارند و بیشتر تشکل‌های فرهنگی یمن را شامل می‌شوند.

طرفداران آنها در شمال و جنوب و شرق و غرب کشور منتشر شده وجامعه بین الملل و کشورهای عربی با آنها گفت‌وگو می‌کنند. آنها نیز برنامه‌ سیاسی ملی روشنی با حضور احزاب و کنوانسیون‌های مختلف دارند که سعی در حفظ کرامت و توانمندی‌های مردم و کشورشان دارند.

در نیمه ماه ژوئیه فعلی با سوء استفاده آشکار از آتش بس انسانی که در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان اعلام شد یگان‌های عربستانی و اماراتی که از حمایت نیروهای طرفدار عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری فراری یمن برخوردار بودند، عملیاتی را تحت عنوان عملیات "تیر طلایی" اجرا کرده و با پیاده کردن نیروهای نظامی در مناطق مشرف به ساحل عدن از جمله بندر البریقه که با پوشش شدید هوایی ودریایی صورت گرفت شروع به پیشروی در شهر کرده و خود را به مناطق خور مکسر، المعلا، کریتر، القلوعه و بخش‌هایی از اتواهی رساندند و این در حالی بود که جنگنده‌های عربستان راه‌های امدادرسانی و حمایتی و تخلیه در این مناطق را مسدود کردند.

عملیات آل سعود (تیرطلایی) با کمپین حمایتی رسانه‌های غربی همراه بود و این رسانه‌ها که بلندگوی عربستان و هم پیمانان آن هستند دائما دم از تکمیل روند بازگشت دولت منصور هادی به عدن می‌زنند اما این‌ها همه در حقیقت نمایش سخیف بود که هیچ تماشاگری نمی‌تواند آن را باور کند به ویژه که ما داریم از مساحت جغرافیایی کمتر از 80 کیلومتر مربع صحبت می‌کنیم و این عملیات نیز تنها انعکاس روشنی از شکست مفتضحانه آل سعود در یمن است.

این عملیات وجنگ رسانه‌ای همراه با آن تنها رمق آخر عربستان و همپیمانان غربی آن پیش از اعلام رسمی و بین المللی شکست در یمن است. شکستی که با افزایش فشارها از سوی نهادهای مختلف بیشتر آشکار می‌شود. سازمان ملل در حال حاضر به شدت از زورگویی عربستان در زمینه دستیابی به راه‌حل‌های مسالمت آمیز و بررسی آتش بس انسانی اخیر و دیگر جنایات این رژیم در عملیات هوایی و دریایی‌اش ناراضی است و از این بابت که عربستان به تمامی فریادهای بین المللی برای کمک رسانی‌ به مردم مظلوم یمن بی‌اعتنایی ورزید، ابراز تاسف کرده و این اقدام مقامات آل سعود را ناشایست دانست.

آمریکا وشخص باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور نیز اعلام کرده که جنگ در یمن همه راه‌های ممکن را به کار گرفته و اکنون چاره‌ای جز بازگشت به راه حل‌های مسالمت آمیز وجود ندارد.

گزارشات میدانی در یمن و در مرزهای این کشور با عربستان پیروزی ارتش، کمیته‌های مردمی و جنبش مردمی انصارالله را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که این عملیات تنها تلاش برای دور زدن تفاهمی است که به تازگی و در نتیجه مذاکرات مستقیم میان انصارالله و جبهه جنوبی یمن با نظارت عمان به دست آمد. طی این تفاهم عمان مسئولیت تحویل گرفتن مراکز و مناطقی را برعهده می‌گیرد که ارتش و کمیته‌های مردمی و نیز یگان‌های انصارالله در شهرهای جنوبی در جریان مرحله انتقالی تخلیه خواهند کرد.

در پایان می‌توان گفت عملیات "تیرطلایی" تا حد زیادی به عملیات بازسازی ارتش رژیم صهیونیستی در جریان حمله به لبنان در سال 2006 شباهت دارد که در 11 ژوئیه این سال پیش از اجرای آتش بس دو روزه انجام شد.

در این سال بزرگترین عملیات فرود نیروهای هوابرد صورت گرفت ودو گردان هوابرد از تیپ‌های نحال و گولانی ارتش اسرائیل در شهرهای فردن و غندوریه با هدف برچیدن یگان‌ها و نیروهای مقاومت وجداسازی آنها از یکدیگر و نیز تامین امنیت برای عقب نشینی نیروهای زخمی و تخلیه منطقه و عقب نشینی خودروهای زرهی آسیب دیده از واید الحجیر و در نهایت پیروزی در میدان نبرد انجام شد تا بخشی از روحیه از دست رفته نیروهای صهیونیستی در شکست‌های پی در پی بازگردد. اما در نهایت ارتش رژیم صهیونیستی خسارات سنگین مادی و معنوی در این منطقه علاوه بر خسارات سنگین قبلی متحمل شد و در پایان کار تسلیم واقعیت شد و مجبور شد عقب نشینی کند.

بعدها یکی از مسئولان و کارشناسان این رژیم که برای ارزیابی جنگ تعیین شده بود اعتراف کرد که این رژیم در جنگ علیه لبنان در سال 2006 شکست خورده است و این اصولا همان سناریویی است که در مورد حملات آل سعود به یمن انتظار می‌رود.

انتهای پیام

کد N894443

وبگردی