آفتاب
جان کری در مصاحبه با العربیه:

شورای همکاری خلیج فارس در جریان توافق هسته‌ای قرار می‌گیرد

شورای همکاری خلیج فارس در جریان توافق هسته‌ای قرار می‌گیرد

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که با وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیدار و آنها را درجریان جزئیات جمع بندی نهایی مذاکرات وین قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه سعودی العربیه اعلام کرد که با همتایان خود در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار خواهد کرد و آنها را در جریان جزئیات توافق هسته ای اخیر ایران و ۱+۵  و ضمانتهای این توافقنامه درخصوص تأمین امنیتی خلیج فارس، خواهد گذاشت.

وی افزود: مقابله با ایران در حالی که یک کشور هسته ای نیست بسیار ساده تر از زمانی است که ایران تبدیل به یک کشور هسته ای شده است.

کری گفت: بودجه نظامی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به مراتب بیشتر از بودجه نظامی ایران است و این مسئله این امکان را برای این کشورها فراهم می کند که علیه فعالیتهای ایران به شکل موثر اقدام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از نفوذ خود برای اعمال فشار به ایران درخصوص سوریه استفاده خواهد کرد، گفت: به نیابت از ایران نمی توان صحبت کرد چرا که ما فقط در زمینه هسته ای با ایران وارد مذاکره شده ایم و به مسائل دیگر نمی پردازیم اما «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در اظهارات خود درخصوص توافقنامه هسته ای اعلام کرد که تهران به ایجاد روابط مختلف با کشورهای منطقه اهتمام دارد.

کری در پایان افزود که هیچ نقشی را برای «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه، در آینده این کشور متصور نیست.

وی همچنین مدعی شد که اسد عامل جذب تروریستها به سوریه است.

کد N894406

وبگردی