آفتاب

فلاحت‌پیشه: خروج از فصل 7 منشور سازمان ملل موفقیت بزرگی برای ایران است

فلاحت‌پیشه: خروج از فصل 7 منشور سازمان ملل موفقیت بزرگی برای ایران است

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل از طریق دیپلماتیک و صلح آمیز موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به پیشینه مذاکرات هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: حدود 12 سال این مذاکرات در حال انجام بود و در این مدت شاهد توافق‌هایی هم بودیم که مرتب منتفی می‌شدند.

وی ادامه داد:‌ ایرانی ها در تمام طول مذاکرات با جدیت بیشتر پای میز مذاکرات نشسته و برنامه هسته‌ای را هم پیش برده‌اند. با وجود حسن نیت ایران در مذاکرات روز به روز فضای حاکم علیه ایران سنگین‌تر شد تا اینکه پرونده ایران به شورای امنیت فرستاده شد و ایران هم بازرسی‌های داوطلبانه را به حالت تعلیق درآورد.

فلاحت پیشه گفت: ظرف 20 ماه اخیر دولت جدید کشورمان سیاست تازه‌ای را تحت عنوان به صفر رساندن چالش‌ هسته‌ای یا پایان دادن به چالش‌ هسته‌ای دنبال کرد. این موضوع با درخواست‌هایی در آمریکا و اروپا همراه شد که مشکلاتی را برای ایران به دنبال داشت.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به شکست بسیاری از برنامه‌های اعلام شده توسط اوباما که پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح شده بود افزود: از 16 برنامه‌ای که رییس جمهور این کشور در اولویت قرار داده بود تفاهم در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران مهم‌ترین برنامه یا ویترین سیاسی او بود که چشم جهانیان را به خود معطوف کرده بود تا به نتیجه برسد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه دولتمردان ایرانی در یک تصمیم تاریخی به این نتیجه رسیدند که به بهانه‌های ایران هراسی پایان بدهند تاکید کرد: توافقنامه‌ای که به دست آمد یک تصمیم سیاسی محسوب می‌شود. این تفاهم‌نامه حد مقدور خواسته‌های طرفین را در خود جا داده است.

وی با اشاره به تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت ادامه داد:‌ حسن بازی برد- برد در مذاکرات تشکیل پذیرش روشنگرایانه بازرسی از سوی ملت ایران است و دو ضلع دیگر آن به رسمیت شناختن حق هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌هاست که بر اساس قطعنامه لغو می شوند.

فلاحت‌پیشه افزود: این اولین باری است که پرونده کشوری که ذیل فصل هفتم یعنی کشورهای تهدیدکننده برای دنیا رفته بود از طریق دیپلماتیک و صلح آمیز خارج و حقوق این کشور به رسمیت شناخته می‌شود که موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تاکید کرد: از نظر من صدور قطعنامه ناقض قطعنامه‌های قبلی علیه ایران تضمین بین‌المللی مورد نیاز کشورمان است، زیرا ما روی این موضوع تاکید داشتیم که تضمین بین المللی در قالب قطعنامه داشته باشیم.

فلاحت پیشه از جمله گام‌های پس از توافق هسته‌ای را رعایت همزمانی عمل به تعهدهای ایران و برداشته شدن تحریم‌ها علیه این کشور دانست و گفت: علاوه بر این توافق هسته‌ای نباید به اختلاف داخلی تبدیل شود بلکه باید پایه وحدت در کشور شود.

انتهای پیام

کد N894348

وبگردی