آفتاب

طرح اروپا برای مذاکرات سازش خاورمیانه مطابق الگوی ایران

طرح اروپا برای مذاکرات سازش خاورمیانه مطابق الگوی ایران

اتحادیه اروپا با الگو گرفتن از نقش مثبتی که در مذاکرات هسته ای ایران ایفا کرد، به فکر تشکیل یک ائتلاف بین المللی برای به نتیجه رساندن مذاکرات صلح خاورمیانه افتاده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا که از میانجی گری در مذاکرات هسته ای ایران و نتیجه به دست آمده بسیار خشنود است این بار به فکر تشکیل یک ائتلاف بین المللی افتاده تا شاید به این امید داستان سازش خاورمیانه و مذاکرات سازش را به سرانجام برساند.

این اتحادیه که طرح مجدد مذاکره بین فلسطین و رژیم صهیونیستی را در اولویت نخست بعد از مذاکرات هسته ای ایران قرار داده بود، در نشست دیروز خود با پیش کشیدن قطعنامه فرانسه با تشکیل یک ائتلاف بین المللی موافقت کرد. ناگفته نماند که فرانسه در اردیبهشت ماه سال جاری تعیین ضرب الاجلی ۱۸ ماهه را برای به سرانجام رساندن مذاکرات سازش و تشکیل دولت مستقل فلسطین خواستار شد.

  در همین راستا، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حل و فصل پرونده هسته ای ایران را مثالی از توانمندی دیپلماسی در پایان دادن به مناقشات بین المللی توصیف کرد. این اظهار نظر با توجه به اینکه مذاکرات ایران با حضور اعضای ۱+۵ صورت گرفت، این امید را در میان وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی زنده کرد که شاید بتوان مذاکرات سازش خاورمیانه را از حالت منطقه ای خارج کرد و به آن بعدی بین المللی بخشید.

به این ترتیب، اتحادیه اروپا در نشست دیروز دوشنبه تصمیم گرفت که مطالبات خود مبنی بر تشکیل ائتلاف بین المللی در به سرانجام رساندن مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و دولت خودگردان فلسطین را در نشست بعدی مجمع عمومی سازمان ملل متحد -که سپتامبر آینده در نیویورک برگزار می شود- دنبال کند.

بخشی از دلیل اتحادیه برای تشکیل چنین ائتلافی حل اختلاف درونی ۲۸ کشور اروپایی بر سر منطقه خاورمیانه و نزدیک کردن دید سیاسی آنها در قبال این موضوع است.

کد N894318

وبگردی