آفتاب

حاشیه های مراسم معارفه استاندار جدید فارس/شعار«استعفا استعفا» هنگام سخنرانی نماینده استان

حاشیه های مراسم معارفه استاندار جدید فارس/شعار«استعفا استعفا» هنگام سخنرانی نماینده استان

روزنامه اعتماد نوشت:

اين‌بار يك مراسم توديع و معارفه متفاوت. صندلي‌هاي سالن امامي استانداري فارس ديروز پر بود. وزير كشور خود را براي حضور در مراسم معارفه استانداري رساند كه براي استاندار شدنش تهديد به استيضاح شده بود. وزير كشور به زيارت شاهچراغ رفت، با امام جمعه ديدار كرد و تاكيد كرد با كسي لجبازي نكرده است. اما مردم و جريان‌هاي سياسي هم در اين مراسم حضور فعال داشتند. هر ١٨نماينده مستعفي آمدند، سخنراني نمايندگاني كه قبلا تهديد به تحريم مراسم كرده بودند با شعارهايي روبه‌رو شد اما محمدعلي افشاني كه پشت تريبون رفت يك جمله داشت. تاكيد كرد كه بايد پرونده حواشي استان فارس مختومه شود. استاندار سابق از مردم فارس عذرخواهي كرد و حالا گزينه‌اي در ساختمان استانداري رياست خواهد كرد كه مطابق آنچه كه وزير كشور گفته است با برنامه‌هاي دولت هماهنگ است. عبدالرضا رحماني‌فضلي عصر ديروز در مراسمي كه در سالن امامي ساختمان استانداري فارس برگزار شد، محمدعلي افشاني را به عنوان استاندار جديد معرفي كرد. انتخاب افشاني از همان ابتدا با حمايت تمام‌قد احزاب و تشكل‌هاي اصلاح‌طلب استان همراه شد و حضور گسترده شخصيت‌ها و تشكل‌هاي سياسي در مراسم استقبال از افشاني نيز گواهي بود بر حمايت از اين تصميم دولت. حتي امام‌جمعه شيراز نيز «قضاوت» درباره استاندار جديد را به «آينده عملكرد» افشاني موكول كرد و در نامه‌اي مشترك با توليت آستان شاهچراغ، از نمايندگان فارس در مجلس شوراي اسلامي خواست با استاندار جديد «تعامل» كنند.

 

پرونده حواشي فارس را مختومه كنيم

مراسم معارفه محمدعلي افشاني به عنوان استاندار جديد فارس با صحبت‌هاي خليل رضاييان، سرپرست استانداري فارس آغاز شد و سپس نوبت رسيد به رضايي، رييس مجمع نمايندگان فارس در مجلس. اما شعارهاي «استعفا استعفا» و «خجالت خجالت» حضار براي يك دقيقه مانع از سخنراني او شد. محمدرضا رضايي ضمن تبريك به محمدعلي افشاني گفت: ما اعضاي مجمع نمايندگان با محوريت امام جمعه شيراز و اعضاي مجلس خبرگان هيچ مشكلي با افشاني نداشتيم (حرفي كه با شعار «دروغه دروغه» از سوي حضار طبقه دوم سالن امامي روبه‌رو شد). رضايي با خواندن جملات وزير كشور در روز راي اعتماد در مجلس حرف هاي رحماني‌فضلي را دليل معرفي نامزدها از سوي مجمع نمايندگان دانست. رضايي سپس با اشاره به اينكه ملاك ما در معرفي كانديدهاي خود «شناخت به استان فارس» بود، افزود: ما به دنبال گزينه اي نزديك به خود نبوديم كه باز هم با شعار «دروغه دروغه» از سوي حضار روبه‌رو شد. اين شعارهاي اعتراضي زماني كه رييس مجمع نمايندگان فارس از همكاري اين مجمع با افشاني گفت نيز تكرار شد و همهمه‌ها و شعارهاي اعتراضي براي دقايقي مانع از حرف زدن رضايي شد. سرانجام رضايي توانست با آرزوي «توفيق» براي افشاني حرف هاي خود را به اتمام برساند. در اين لحظه تعدادي از نمايندگان مجلس قصد ترك سالن را داشتند كه منصرف شدند. سپس نوبت به سخنراني آيت‌الله ايماني، امام جمعه شيراز رسيد كه او از صحبت كردن استنكاف ورزيد. بعد از انصراف ايماني از سخنراني، محمدعلي افشاني استاندار جديد فارس در ميان تشويق هاي مردم سخنان خود را با اشاره به تمدن و فرهنگ ديرينه شيراز، «كهن پايتخت اين سرزمين» آغاز كرد. افشاني با اشاره تلويحي به اتفاقات اخير استان افزود: بايد همين امروز پرونده مسائل پيش آمده را مختومه كنيم. افشاني پيشرفت استان را در گرو رعايت قانون و اخلاق و پذيرش مسووليت دانست و افزود: استان فارس را به لحاظ فرهنگي سياسي و اجتماعي مي‌شناسم و در اين استان تعداد زيادي پروژه افتتاح كرده‌ام. اين جمله افشاني با تشويق شديد حضار روبه‌رو شد شايد از آن رو كه احتمالا واكنشي بود به ملاك مجمع نمايندگان فارس در مخالفت با او. افشاني سپس آموزش و پرورش، آب و حمل و نقل را مهم‌ترين اولويت هاي خود برشمرد و علاوه بر مسوولان از شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات استان تشكر كرد.

 

عذرخواهي استاندار سابق از مردم

سيدمحمد احمدي، استاندار سابق فارس هم اما ديروز در مراسم حضور داشت. استانداري كه در طول دو سال فعاليتش منتقد كم نداشت و از همان روزهاي ابتدايي حضورش هرجا كه مي‌رفت با شعار «استعفا» روبه‌رو مي‌شد. همين انتقادها موجب استعفاي او كه برخي آن را نوعي بركناري محترمانه مي‌دانستند، شد. او اما ديروز از مردم فارس عذرخواهي كرد و اعلام كرد كه اگر استاندار جديد كمكي از او بخواهد حاضر به كمك است.

 

نمايندگان، معذورات دولت را بپذيرند

سپس وزير كشور كه خود شخصا براي حضور در اين مراسم به استان فارس سفر كرده بود، پشت تريبون رفت و با اشاره به پيشنهادات نمايندگان فارس براي انتخاب استاندار و تهديد به استيضاح گفت: اگر مرا استيضاح كنند مي‌روم و جواب مي‌دهم (كه با تشويق شديد حضار روبه‌رو شد). رحماني‌فضلي سپس از نمايندگان خواست كه معذورات دولت را بپذيرند و از همه درخواست كرد كه از اين انتخاب حمايت كنند. وزير كشور سپس رزومه قوي، تجربه و مشي اعتدالي افشاني را دليل انتخاب او دانست و افزود: نمي‌شود كسي را كه برنامه‌هاي دولت را قبول ندارد به چنين سمتي گماشت.

2929

کد N894309

وبگردی