آفتاب
پولتیکو:

کنگره چه بخواهد چه نخواهد تحریم‌های ایران برچیده می‌شوند

کنگره چه بخواهد چه نخواهد تحریم‌های ایران برچیده می‌شوند

یک نشریه آمریکایی با اشاره به تصویب توافق هسته ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، این جریان را به عنوان پیامی برای قانونگذاران آمریکایی مخالف این توافق ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پولتیکو، تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، می‌تواند پیامی‌ برای نمایندگان کنگره باشد، که تحریم‌های بین‌المللی ایران، چه نمایندگان بخواهند چه نخواهند، برچیده خواهد شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز گذشته با صدور قطعنامه‌ای از توافق نهایی حاصل‌شده بین ایران و گروه ۱+۵ اعلام حمایت کرد. این قطعنامه، پس از توافق اتمی در ۲۳ تیر ماه در وین، به اعضای این شورا ارائه شده بود. 

گفته می شود به موجب این قطعنامه، تمامی قطعنامه های قبلی شورای امنیت که به موجب فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران علیه تهران اعمال شده بود لغو می شوند.

در واکنش به تصویب این قطعنامه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز از حمایت از آن در شورای امنیت استقبال کرده و گفته است که این موضوع «پیام روشنی» است که «ديپلماسی تاکنون قوی‌ترين روش ما برای اطمينان از اين است، که ايران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد يافت». 

اما تصویب این قطعنامه در شورای امنیت موجب ناراحتی جمهوریخواهان آمریکا شده است. 

در همین رابطه روز گذشته نیز نیویورک تایمز در گزارشی نوشته بود: در مذاکراتی که در هفته گذشته و پشت درهای بسته در وین انجام شد «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، تلاش زیادی کرد تا مذاکره کنندگان را متقاعد کند که تصویب توافق هسته ای ایران در شورای امنیت به بعد از بررسی آن در کنگره آمریکا موکول شود اما مخالفت ایران، روسیه و حتی نزدیک ترین همپیمانان اروپایی آمریکا با این نظر موجب شد تا رای گیری شورای امنیت در مورد توافق هسته ای ایران پیش از رای کنگره آمریکا در مورد آن باشد. 

در این میان آمریکا نگران آن است که تصویب این توافق در شورای امنیت به نوعی موجب کم اثر شدن اقدام کنگره برای بازبینی توافق هسته ای ایران شود. 

بر اساس این گزارش، تصویب این توافق در شورای امنیت ممکن است کشورهای مختلف جهان برای از سرگیری روابط تجاری با ایران دیگر منتظر رای کنگره در مورد توافق ایران نمانند.

کد N894291

وبگردی