آفتاب

عصبانیت جمهوریخواهان آمریکا از تصویب «برجام» در شورای امنیت

عصبانیت جمهوریخواهان آمریکا از تصویب «برجام» در شورای امنیت

تصویب جمع بندی برنامه اقدام مشترک (برجام) در شورای امنیت سازمان ملل متحد به شدت موجب ناراحتی جمهوریخواهان آمریکا شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هیل، نمایندگان ارشد حزب جمهوریخواه از تصمیم دولت آمریکا برای ارسال و تصویب قطعنامه توافق هسته ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل، پیش از پایان بازبینی آن در کنگره، انتقاد کرده‌اند.

در همین رابطه سناتور «لیندسی گراهام» از نمایندگان ارشد جمهوریخواه، تصویب قطعنامه در شورای امنیت را «شاهدی دیگر بر تلاش ضعیف رئیس‌ جمهور (اوباما) برای عرضه توافقی بد» به کنگره، توصیف کرده است. 

«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا نیز از دولت آن کشور به خاطر تصویب قطعنامه مربوط به توافق اتمی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، پیش از نهایی شدن نتیجه آن در خود ایالات متحده، شدیدا انتقاد کرده است.

کورکر گفته است «تصمیم دولت (آمریکا) برای تصویب توافق در سازمان ملل به نمایندگی از سوی مردم آمریکا، پیش از رای‌گیری برای آن در کنگره، در ضدیت با روح قانون بازبینی توافق اتمی ایران است. قانونی که به تصویب گروه بزرگی از نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان رسید و رئیس‌جمهور هم آن را امضا کرد».

در دیگر سو، «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت ها در مجلس نمایندگان، که از حامیان توافق هسته ای محسوب می شود، در نامه‌ای به همکاران خود گفته است «همان‌طور که می‌دانید، معتقدم این توافق دستاوردی بزرگ است. خوشحالم که واکنش مثبت به آن فراتر از دموکرات‌های مجلس نمایندگان رفته است.»

پیشتر سناتور باب کورکر (جمهوری‌خواه)، همراه بن کاردین، سناتور دمکورات، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته بودند که رای‌ گیری در شورای امنیت، تا زمانی که بازبینی آن در کنگره به پایان نرسیده، عقب بیافتد.

قطعنامه ایران برای تصویب نهایی در آمریکا باید به بازبینی نمایندگان آن کشور برسد. دوره‌ای که می‌تواند تا ۶۰ روز زمان ببرد. 

بسیاری از جمهوریخواهان، که اکثریت را در کنگره در اختیار دارند، در مواردی گوناگون مخالفت خود را پیشاپیش در مورد مذاکرات و توافق اتمی نشان داده‌اند. 

تصویب نشدن قطعنامه در کنگره، آن‌طور که اوباما از پیش گفته، با وتوی او روبرو خواهد شد. مخالفان برای جلوگیری از وتوی رئیس‌جمهوری به بیش از دو سوم رای نمایندگان نیاز دارند که به نظر می‌رسد دستیابی به آن کار بسیار سختی باشد.

کد N894275

وبگردی