آفتاب
عراقچی در گفتگوی ویژه خبری:

لغو تحریم‌ها و اجرای توافق حدود 4 تا 6 ماه زمان نیاز دارد

لغو تحریم‌ها و اجرای توافق حدود 4 تا 6 ماه زمان نیاز دارد

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای قطعنامه شورای امنیت را دستاوردی بزرگ برای کشور دانست و گفت: برای لغو تحریم‌ها و اجرای توافق حدود چهار تا شش ماه زمان لازم است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس عراقچی در گفتگوی ویژه خبری با موضوع «از برجام تا قطعنامه»، گفت: تحریم‌ها ابتدا لغو می‌شود اما اجرایی نمی‌شود؛ اجرای آن حدود چهار تا شش ماه زمان لازم دارد.

وی با بیان اینکه برجام برای تائید به شورای امنیت ارسال شد، ادامه داد: این خواسته همه اعضا بود که در اولین گام شورای امنیت بر این توافق صحه بگذارد و این یک اطمینان خاطر جمعی برای ایران بود.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده با بیان اینکه همزمان با شورای امنیت، شورای وزیران اتحادیه اروپا هم برجام را تائید کرد، گفت: این یک تعهد سیاسی ایجاد می‌کند که در ادامه برجام، اروپایی‌ها تحریم‌های خود را بردارند.

عراقچی با بیان اینکه آمریکایی‌ها مخالف ارسال برجام به شورای امنیت بودند، گفت: همزمان با ارسال قطعنامه به شورای امنیت، آمریکایی‌ها توافق را به کنگره فرستادند و کنگره دو ماه برای بررسی توافق فرصت دارد.

وی قطعنامه شورای امنیت را دستاورد بزرگی برای کشور دانست و گفت: این یک دستاورد بزرگی است که شورای امنیت در اولین گام برجام را تائید می‌کند که متضمن غنی‌سازی توسط ایران است و به همین دلیل که شورای امنیت ایران را تحت فصل هفت منشور برده بود، الان همان شورای امنیت قطعنامه‌ای را تصویب می‌کند و ادامه برنامه غنی‌سازی ایران را می‌پذیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده با بیان اینکه امروز شورای امنیت برای اولین بار غنی‌سازی یک کشور در حال توسعه را پذیرفته است، گفت: ایران با دست پر از فصل منشور هفت خارج می‌شود و این نشانگر عزت و اقتدار ایران است.

عراقچی با بیان اینکه بعد از ده سال موضوع پرونده‌ هسته‌ای ایران در شورای امنیت خود به خود مختومه خواهد شد، تصریح کرد: در قطعنامه جدید ممنوعیت تسلیحاتی به محدودیت پنج ساله تبدیل شده است.

ادامه دارد...

کد N894157

وبگردی