آفتاب

کامرون از راهبرد جدید دولت انگلیس برای مقابله با افراط گرایی پرده برداشت

کامرون از راهبرد جدید دولت انگلیس برای مقابله با افراط گرایی پرده برداشت

ایرنا نوشت:

‘دیوید کامرون'، نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه در اظهاراتی با اشاره به خطر نگران کننده و رو به افزایش انگلیسی هایی که به داعش می پیوندند، از راهبرد پنج ساله جدید دولتش برای مقابله با افراط گرایی پرده برداشت.

به گزارش ایرنا، کامرون در جریان سخنرانی اش در شهر بیرمنگام، با بابیان اینکه دولتش درصدد است تا با همکاری جامعه انگلیس و مشارکت مسلمانان بر مساله افراط گرایی فائق آید، به تشریح طرح های جدید دولت انگلیس برای مبارزه با این مساله پرداخت.

وی گفت : این طرح پنج ساله شامل: ایجاد سازوکاری که بر اساس آن والدین بتوانند گذرنامه فرزندانشان را که مشکوک به سفر به سوریه هستند، از آن ها بگیرند؛ افزایش اختیارات موسسه نظارت بر رسانه ها (آفکام) به منظور قطع شبکه هایی که مروج افراط گرایی هستند، مشوق برای مدارس انگلیسی که با طرح دولت همگام شوند، ایجاد راهکارهایی برای تأکید بر ارزش های انگلیسی، وضع قوانین جدید برای مبارزه با افرادی که پیام آور افراط گرایی هستند و حمایت از گروه هایی که می خواهند قرائت های جدیدی را نسبت به افراط گرایی نشر دهند؛ خواهد بود.

کامرون با بیان اینکه معتقد است که تنها از این طریق می توان بر چالشی که نسل امروز جامعه انگلیس با آن مواجه است غلبه کرد، افزود: از طریق ‘مقابله با اندیشه افراط گرایی، ایستادگی و ترویج ارزش های انگلیسی، مقابله با افراط گرایی خشن و غیر خشن، افزایش اختیارات آن دسته از مسلمانان معتدلی که می خواهند دینشان را پس بگیرند؛ حل مساله بحران هویت از طریق ایجاد اتحاد در جامعه و گسترش فرصت ها برای همه' می توان سلامت و اتحاد جامعه را ضمن کرد.

وی با اشاره به این نکته که محور اظهاراتش مبارزه با افراط گرایی اسلامی است نه دین اسلام، تصریح کرد: من از همه کمک هایی فوق العاده که مسلمانان با هر پیش زمینه ای در بخش های مختلف جامعه انگلیس صورت داده اند اطلاع و به آن اذعان دارم. آن ها افرادی هستند که همزمان از انگلیسی بودن و مسلمان بودن خودشان افتخار می کنند و هیچ تنش و درگیری و تناقضی درون خود احساس نمی کنند. من همچنین یک نکته دیگر را به خوبی می دانم که این افراد چقدر از افراط گرایانی که در تلاش برای ایجاد شکاف در میان جوامع ما هستند متنفرند و چطور از آسیبی که آن ها وارد می کنند، ضربه می خورند.

کامرون افزود: 'من به عنوان نخست وزیر انگلیس خواستار همکاری با این افراد در مبارزه و شکست دادن این مشکل سمی هستم.'

وی همچنین از نبود اطمینان به نفس برای اجرای ارزش های انگلیسی در برابر فرهنگ های برخی اقلیت های قومی انتقاد کرد و افزود: دیگر چشممان را بر روی این قبیل موضوعات به خاطر حساسیت های فرهنگی نخواهیم بست.

نخست وزیر انگلیس خاطرنشان ساخت که جامعه انگلیس میزبان طیف گسترده ای از نژادها و ادیان مختلف است و هیچ انسانی نباید تحقیر شود.

وی با بیان اینکه مسلمانان نیز افراط گرایی بیزار شده اند، افزود: آنچه ما در حال مبارزه با آن هستیم ایدئولوژی افراط گرایی است که همانند هر نظریه افراطی، یک دکترین خرابکارانه بشمار می آید که در تلاش برای ایجاد شکاف در میان ملت ها با هدف استقرار حاکمیت وحشیانه خود است و با نیت دستیابی به این هدف، به خشونت متوسل می شود و بیشتر این خشونت ها علیه مسلمانانی صورت می گیرد که به هیچ وجه از دیدگاه جهانی بیمارگونه این افراد پیروی نمی کنند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس ضمن به چالش کشیدن برخی از توجیهات صورت گرفته برای رشد افراط گرایی، وعده داد تا کسانی را که مسوول تشویق جوانان به این گونه فعالیت ها هستند را تحت تعقیب قرار دهد و همچنین از شرکت های اینترنتی خواست تا با دولت انگلیس برای مقابله با افراط گرایی همکاری داشته باشند.

4949

کد N894153

وبگردی