آفتاب
نیویورک‌تایمز:

نارضایتی کنگره از رأی‌گیری شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای

نارضایتی کنگره از رأی‌گیری شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خشم کنگره آمریکا را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، در جریان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی که پشت درهای بسته در وین برگزار شد،‌ جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که شورای امنیت تا زمانی که کنگره فرصت بازبینی توافق را دارد، نباید به لغو تحریم‌های ایران رأی دهد. اما این درخواست با مخالفت شدید ایران، روسیه و حتی نزدیکترین متحدان اروپایی واشنگتن مواجه شد. به گفته مقامات غربی مخالفان تأکید داشتند که اقدام شورای امنیت باید در مرحله اول باشد.

دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز یک‌شنبه متن توافق را به کنگره ارائه داد و اکنون قانون‌گذاران 60 روز فرصت دارند تا آن را مورد بازبینی قرار دهند. کری و اوباما شروع به دست و پنجه نرم کردن با این مسأله کرده‌اند چون تلاش‌های آن‌ها برای جلب حمایت بیش‌تر در داخل حزب‌شان را پیچیده کرده است.

برخی قانون‌گذاران آمریکایی نگرانند که رأی‌گیری شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای که قرار است صبح روز دوشنبه (امروز) به وقت نیویورک برگزار شود، حاوی این پیام است که جامعه بین‌الملل خواهان لغو تحریم‌های ایران پیش از آن است که کنگره بخواهد در خصوص توافق رأی گیری کند.

کری روز یک‌شنبه توجه کمی به این خواسته قانون‌گذاران آمریکایی نشان داد که می‌گفتند شورای امنیت رأی گیری خود را به تأخیر بیاندازد و تأکید کرد که کنگره هنوز فرصت بسیار زیادی برای بازبینی توافق دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به هم‌پیمانان مذاکره کننده‌اش که دیگر اعضای شورای امنیت به‌علاوه آلمان را تشکیل می‌دهند گفت که آن‌ها حق رأی دادن در سازمان ملل را دارند.

روند بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره به طور رسمی قرار است از روز دوشنبه آغاز شود. برخی دموکرات‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که دولت آمریکا با موافقت با رأی‌ گیری شورای امنیت پیش از بازبینی کنگره که فشارها علیه تهران را کاهش می‌دهد تلاش کرده است به آن‌ها سیلی بزند.

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه رییس کمیته روابط خارجی سنا و بنیامین کاردین، سناتور دموکرات هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به اوباما از وی خواستند تا رأی‌گیری شورای امنیت را تا پایان بررسی‌های کنگره درباره توافق هسته‌ای به تعویق بیاندازد. کارشناسان حقوقی بر این باورند که کنگره از این هراس دارد که اقدام شورای امنیت می‌تواند دست آمریکا را در این جریان ببندد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: اما ایرانی‌ها خواستار رأی‌ گیری شورای امنیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن بودند و روس‌ها نیز خواهان اقدام فوری شورای امنیت سازمان ملل درباره این توافق بودند.

هم‌چنین به نظر می‌رسد برخی اروپایی‌ها، این اقدام شورای امنیت را به عنوان راهی برای تقویت ماهیت چندوجهی این مذاکرات می‌دیدند.

انتهای پیام

کد N893656

وبگردی