آفتاب

ارکستر سازهای بادی هم متولد شد/ اجرای آثار بزرگان جهان

ارکستر سازهای بادی هم متولد شد/ اجرای آثار بزرگان جهان

فعالیت مجموعه ارکسترهای موسیقی زیر نظر بنیاد فرهنگی هنری رودکی با اضافه شدن یک ارکستر شکل گرفته از سازهای بادی وارد فاز تازه‌ای خواهد شد.

جاوید مجلسی رهبر ارکستر سازهای بادی از زیرمجموعه‌های سازمان ارکسترها که هنوز نام مشخصی برای آن تعیین نشده است در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تشکیل یک مجموعه موسیقایی متشکل از سازهای بادی، برنجی و چوبی جزو تفکرات آقای علی رهبری در بدو ورود به ایران بود که با توجه مذاکراتی که انجام گرفت به من پیشنهاد تشکیل این ارکستر را داد. البته باید همین جا بگویم این ارکستر به هیچ عنوان فعالیت هم تراز با ارکستر سازهای بادی تهران ندارد و  فعالیت این دو مجموعه کاملا جدای از یکدیگر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مدتی است تمرین های ابتدایی و مقدماتی برای اجراهای زنده گروه آغاز شده است، عنوان کرد: قرار بود تمرین گروه از مدت ها قبل شروع شود اما با توجه به اینکه تعدادی از نوازندگان در ارکستر موسیقی ملی حضور داشتند و برنامه ریزی برای حضور در تمرین هر دو مجموعه میسر نبود بنابراین کمی دیرتر کار تمرین ارکستر سازهای بادی را آغاز کردیم و هم اکنون به صورت فشرده کارهای خود را انجام می دهیم که اگر مشکلی به وجود نیاید تا مدتی دیگر اولین کنسرت را برگزار کنیم.

این نوازنده و رهبر ارکستر بیان کرد: به دلیل اینکه قطعات مربوط به این گونه ارکسترها کوتاه هستند، انتخاب آنها برای ارکستر کار دشواری بود. وقتی قطعات کوتاه باشد تعداد آنها نیز زیادتر خواهد بود که این به خودی خود کار را برای ما دشوارتر می کند، ضمن اینکه هم آقای رهبری به عنوان مدیر هنری و هم من به عنوان رهبر ارکستر تاکید بسیاری داشتیم که قطعات با کیفیت و به‌روز دنیا برای کنسرت آماده شود که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و من تصور می کنم مخاطبان در کنسرت پیش رو آثار جدید و متفاوتی را خواهند شنید.

مجلسی درباره ویژگی های این ارکستر جدید گفت: این ارکستر یک مجموعه «جَز» است که به طور طبیعی فرم های خاص خود را دارد و فضای کاملا متفاوتی با ارکسترهایی چون ارکستر سازهای بادی تهران دارد. بنابراین باز هم تاکید می کنم که این مجموعه یک ارکستر کاملا مجزا از ارکستر سازهای بادی تهران است و نباید این دو ممجموعه را در کنار هم قرار داد.

این رهبر ارکستر ادامه داد: طبق برنامه ریزی هایی که انجام شده تمام تلاش خود را انجام داده ایم که بتوانیم تا پایان مرداد ماه اولین کنسرتمان را در تالار وحدت اجرا کنیم. ضمن اینکه فعلا در حوزه فنی با مشکلاتی مواجه هستیم که اگر مرتفع شود قطعا در این تاریخ میزبان علاقه مندان موسیقی خواهیم بود. آقای رهبری هم تاکید زیادی دارند که ما بتوانیم در یک شرایط مطلوب به زودی اولین کنسرت خود را اجرا کنیم.

وی درباره قطعات در نظر گرفته شده برای این اجرای زنده گفت: همانطوری که گفتم قطعاتی که برای این کنسرت آماده شده قطعاتی هستند که هم اکنون در ارکسترهای معروف دنیا اجرا می شود و اغلب انها آثاری هستند که آهنگسازان آن از معتبرترین و صاحب نام ترین هنرمندان عرصه موسیقی هستند که می توانند برای علاقه مندان موسیقی جز قطعات جالب توجهی باشد.

غلامحسن (جاوید) مجلسی از جمله هنرمندانی است که از سال ۴۱ وارد هنرستان موسیقی شد و نزد استاد مرتضی حنانه مشغول فراگیری ساز «هورن» شد. این هنرمند سال ۴۶ وارد ارکستر سمفونیک تهران و در سال ۵۲ بود که لیسانس خود را نزد ژوزف (اشجه گولسگی) دریافت کرد. او بعد از مدتی از بورسیه ارکستر سمفونیک استفاده کرد و نز ژرژ باریوتو نوازنده هورن اول ارکستر پاریس دوره عالی نوازندگی را ادادمه داد. مجلسی  سال ۵۸ به وطن بازگشت و نوازنده هورن اول ارکسترها شد و در همین سال ها به عنوان مدرس هورن در هنرستان های موسیقی فعالیت خود را ادامه داد. او هم اکنون به  عنوان رهبر ارکستر سازهای بادی تهران به سرپرستی سینا ذکایی نیز مشغول به فعالیت است.

کد N893550

وبگردی