آفتاب

دو سال غیبت سفیر امارات در ترکیه

دو سال غیبت سفیر امارات در ترکیه

مدتهاست روابط ترکیه و امارات متحده عربی سرد شده است و ناخرسندی امارات از سیاست خارجی ترکیه در منطقه را می‌توان در غیبت غیر رسمی و طولانی مدت سفیر این کشور در آنکارا دید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه تودی زمان، بر اساس گزارشها خالد خلیفه المعلی، سفیر امارات متحده عربی در ترکیه از تابستان سال 2013 تا‌کنون در پست خود حضور نداشته هر چند که هنوز رسما به عنوان سفیر امارات در ترکیه منصوب است. منابع دیپلماتیک به روزنامه تودی زمان گفتند که غیبت المعلی را رسما به عنوان یک "تعطیلات طولانی مدت" مطرح کرده‌اند اما این که پست سفیر امارات در ترکیه برای این مدت زمان طولانی خالی بماند را تنها می‌توان نشانه ای از ناخرسندی امارات از سیاست خارجی ترکیه در منطقه و به ویژه رویکرد آنکارا در قبال تحولات مصر از ژوئیه 2013 به بعد دانست.

چند منبع خبری در آنکارا تایید کردند که عالی‌ترین دیپلمات امارات در ترکیه حدود دو سال است که به این کشور باز نگشته است.

تنشهای دیپلماتیک میان امارات متحده عربی و ترکیه نخستین بار هنگامی نمایان شد که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر سابق و رئیس جمهور فعلی ترکیه سرنگونی دولت محمد مرسی در جریان یک کودتا در اوایل ژوئیه 2013 را محکوم کرد. در جریان این واقعه واکنش ترکیه متفاوت از واکنش امارات و دیگر کشورهای عرب منطقه به استثنای قطر که مشابه ترکیه اقدام به حمایت از محمد مرسی کرد، بود.

از آن زمان تاکنون روابط میان آنکارا و ابوظبی دچار سردی شده است.

این که یک سفیری، کشوری را که در آن ماموریت دارد ترک می‌کند و به آن باز نمی‌گردد نشان دهنده سردی روابط میان دو کشور است. وزارت امور خارجه امارات تاکنون نه به المعلی دستور به بازگشت به ترکیه داده و نه سفیر جدیدی را برای ترکیه منصوب کرده که این منجر به وضعیتی غیرعادی شده است.

همچنین تحولات جدید مصر نیز به تنشها در روابط میان ترکیه و امارات دامن زده است. رجب طیب اردوغان در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر سپتامبر 2014 از عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر شدیدا انتقاد کرد. پس از آن سریعا وزارت امور خارجه امارات با صدور بیانیه‌ای اظهارات اردوغان در انتقاد از السیسی را غیرمسئولانه خواند و آن را مداخله‌ای فاحش در امور داخلی مصر توصیف کرد. امارات همچنین در این بیانیه اردوغان را متهم به سواستفاده از مجمع عمومی سازمان ملل برای حمله به مشروعیت دولت مصر کرد.

اخیرا نیز مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه علنا امارات را به خاطر فعالیتهایش که منجر به شکست ترکیه در انتخابات برای کسب کرسی غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل شد، محکوم کرد.

انتهای پیام

کد N893475

وبگردی