آفتاب

فعالیت اردوگاه آموزش نظامی داعش در قلب اروپا

فعالیت اردوگاه آموزش نظامی داعش در قلب اروپا

هفته‌نامه انگلیسی میرور مدعی شده که یک کمپ آموزشی متعلق به گروه تروریستی داعش در روستایی دورافتاده در بوسنی و هرزه‌گوین فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از ورد تریبون، هفته‌نامه انگلیسی سان دی میرور در تحقیقاتش از روستای دورافتاده اسوه در 95 کیلومتری سارایوو، پایتخت بوسنی هرزه‌گوین به عنوان کمپ آموزشی شبه‌نظامیان داعش یاد کرده است. بنا به گزارش میرور، روستای اسوه در GPS قابل رویت نیست و تنها از طریق جاده‌ای کم‌عرض و به وسیله ماشین می‌توان به آن دسترسی داشت.

تحقیقات این نشریه در داخل و اطراف اسوه به این نتیجه ختم شده که حامیان داعش خانه‌ها و زمین‌های این روستا و اطراف آن را خریداری کرده‌اند.

تحلیل‌گران معتقدند وجود چنین پایگاه‌های مشابهی می‌تواند خطر درباره حمله داعش به کشورها و شهروندان غربی را افزایش دهد.

این نشریه خاطرنشان می‌کند که وجود چنین پایگاه استراتژیکی در "قلب اروپا و در خفای کامل"، مجرایی مهم برای سفر افراط‌گرایان از عراق و سوریه به اروپا است. به گفته میرور، تاکنون دست‌کم 12 شبه‌نظامی داعشی که در این کمپ آموزش دیده‌اند، اسوه را به قصد سوریه ترک کرده‌اند. طبق گزارش‌ها پنج تن از آنها تاکنون کشته شده‌اند.

در همین حال دژوار گالیاسویچ، تحلیلگر ضدتروریسم بوسنیایی در این باره می‌گوید: هیچ‌کس در اسوه نیست که برای پاسخ به فراخوان داعش آماده نباشد.

علاوه بر تحلیلگران برخی ساکنان اسوه و روستاهای اطراف آن هم همین نظر را دارند. یکی از این روستاییان در گفت‌وگو با میرور اظهار می‌کند: این منطقه به لانه تروریست‌ها تبدیل شده است. ما دائما صدای شلیک را از میان جنگل‌های منطقه می‌شنویم.

پیش‌تر سازمان اطلاعات بوسنی در گزارشی اعلام کرده بود، دست‌کم 150 بوسنیایی تاکنون به داعش پیوسته‌اند. براساس این گزارش 50 تن از این افراد به بوسنی بازگشته‌اند.

پیش از اسوه نیز نیروهای پلیس بوسنی در حمله‌ای به روستای گرنیا چندین تن را به علت حمایت از داعش بازداشت و این منطقه را پاکسازی کردند.

انتهای پیام

کد N893431

وبگردی