آفتاب

مذاکرات سری ژاپن و کر‌ه‌شمالی در خصوص سرنوشت اتباع ربوده شده ژاپنی

مذاکرات سری ژاپن و کر‌ه‌شمالی در خصوص سرنوشت اتباع ربوده شده ژاپنی

رسانه‌های محلی امروز (دوشنبه) گزارش دادند، توکیو مذاکرات سری را با کره‌شمالی در خصوص سرنوشت شهروندان ژاپنی که سال‌ها قبل در شبه جزیره کره ربوده شده‌ بودند، در مغولستان برگزار کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از آژانس خبری کیودو، یکی از منابع دیپلماتیک مغولستان اعلام کرد، ژاپن و کره شمالی مه سال جاری میلادی در خصوص سرنوشت 12 تبعه ژاپنی که در دهه‌های 1970 و 1980 میلادی ربوده شدند، در اولان باتور، پایتخت مغولستان دیدار کردند.

پیونگ‌یانگ رسما ربودن 13 تبعه ژاپنی از سال 1977 تا 1983 را رسما پذیرفته است. کره‌شمالی در سال 2002 و 2004 میلادی پنج تن از این بازداشت‌شدگان را آزاد کرد و مدعی شد که هشت تن دیگر کشته شده‌اند.

کره‌شمالی در ژوئیه 2014 تحقیقاتی را در مورد این آدم‌ربایی آغاز کرد. به گفته این منبع مغولستان، مذاکره‌کنندگان کره‌شمالی خواستار تمدید ضرب‌الاجل چهار ژوئیه سال 2015 میلادی توکیو شده‌اند تا تحقیقات جامع خود را به سرانجام برسانند.

وی افزود: پیونگ‌یانگ تحقیقات پیشین را در سال‌های 2002 و 2004 میلادی انجام داد اما توکیو آن‌ها را غیرقابل قبول دانسته است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در این مذاکرات یکی از وزرای اجرایی خود را که با پیونگ‌یانگ روابط دیپلماتیک دارد، اعزام کرد تا خواستار توضیح درباره سرنوشت این قربانیان شود. این منبع مغولستانی حضور این وزیر در این مذاکرات سری را رد نکرد.

رئیس شورای امنیت ملی مغولستان روز گذشته با رئیس شورای امنیت ملی ژاپن و مشاور ارشد سیاست خارجی شینزو آبه دیدار کرده و متعهد شد تا به نقش خود به عنوان میانجی‌گر در حل این مساله ادامه دهد.

انتهای پیام

کد N893415

وبگردی