آفتاب

حضور فرمانده یگان اقیانوسیه آمریکا در یک پرواز شناسایی بر فراز دریای چین جنوبی

حضور فرمانده یگان اقیانوسیه آمریکا در یک پرواز شناسایی بر فراز دریای چین جنوبی

فرمانده جدید یگان اقیانوسیه آمریکا در اقدامی که احتمالا باعث عصبانیت چین شده به یکی از پروازهای شناسایی هفت ساعته یکی از جدیدترین هواپیماهای جاسوسی آمریکا بر فراز دریای مورد مناقشه چین جنوبی پیوست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یگان اقیانوسیه آمریکا اعلام کرد، آدمیرال "اسکات سوئیفت"، فرمانده جدید این یگان به این ماموریت شناسایی سوار بر هواپیمای جاسوسی «P.8A Poseidon» پیوست تا شاهد طیف کامل توانایی‌های این هواپیما باشد.

مناقشات قلمرویی میان چین، فیلیپین و چند کشور دیگر سال‌ها است که فراز و نشیب‌های بسیاری داشته و باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده مبنی بر اینکه دریای چین جنوبی می‌تواند باعث درگیری مسلحانه بزرگ بعدی آسیا شود.

پکن از آمریکا خواسته تا در این مناقشه که کاملا مربوط به آسیا است، دخالت نکند اما واشنگتن گفته که تضمین آزادی دریانوردی در این آب‌های مورد مناقشه و راه‌حل‌های صلح‌آمیز برای این درگیری‌ها به نفع منافع ملی آمریکا است.

این در حالی است که سفارت چین در مانیل هنوز هیچ واکنشی به حضور آدمیرال اسکات سوئیفت در این پرواز شناسایی نشان نداده است.

نیروی دریایی آمریکا قصد دارد تا تعداد بیشتری هواپیمای چندمنظوره «P-8A Poseidon» خریداری کرده و آنها را جایگزین یگان قدیمی «P-3 Orion» خود کند. از این هواپیما می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از وظایف از جمله جنگ ضد زیردریایی و ماموریت‌های شناسایی و نظارتی استفاده کرد.

تصویری که بر روی وب‌سایت یگان اقیانوسیه آمریکا منتشر شده، آدمیرال سوئیفت را نشان می‌دهد که با اشتیاق افسران آمریکایی را که توانایی‌های این هواپیما را نشان می‌دهند، تماشا می‌کند. در تصویری دیگر آدمیرال سوئیفت از پنجره به آسمان آبی بالای دریای چین جنوبی نگاه می‌کند.

کاپیتان چارلی براون، یکی از افسران یگان اقیانوسیه آمریکا که به همراه آدمیرال سوئیفت سوار بر این هواپیما بود در تماسی تلفنی گفت: آدمیرال سوئیفت از توانایی‌های این هواپیما بسیار خرسند و راضی هستند.

آدمیرال سوئیفت پس از سفر به مانیل و دیدار با مقامات ارشد ارتش فیلیپین در این ماموریت شناسایی شرکت کرد. وی در چند روز گذشته به کره جنوبی سفر کرده و قرار است پیش از بازگشت به هاوایی به ژاپن نیز سفر کند.

در همین حال "وولتر گازمین"، وزیر دفاع فیلیپین ضمن استقبال از این اقدام آدمیرال سوئیفت گفت: این اقدام تعهد آمریکا برای کمک به متحدانی که گرفتار مناقشات قلمرویی با چین شده‌اند را نشان می‌دهد. به لحاظ نظامی ما علیه چین نیستیم. به همین خاطر است که به دنبال کمک متحدانمان هستیم.

آدمیرال سوئیفت در مصاحبه‌ای با خبرنگاران در مانیل به متحدان آمریکا اطمینان داد که نیروهای آمریکایی مجهز و آماده واکنش نشان دادن به هرگونه پیشامدی در دریای چین جنوبی هستند.

وی تاکید کرد: آمریکا در مناقشات قلمرویی جانبداری نمی‌کند اما به عملیات‌های خود برای تضمین آزادی دریانوردی در آب‌های مناقشه‌آمیز و نقاط دیگر ادامه می‌دهد. آمریکا به هیچ عنوان از استفاده از زور حمایت نمی‌کند.

انتهای پیام

کد N893329

وبگردی