آفتاب
حکیمی پور در گفت‌وگو با ایسنا:

نگران ایجاد فضای اصلاحات هراسی هستیم

نگران ایجاد فضای اصلاحات هراسی هستیم

دبیر کل حزب اراده ملت ایران (حاما) با تأکید بر این‌که نگران ایجاد فضای اصلاحات هراسی در فضای سیاسی کشور هستیم، اظهار کرد: برخی از دوستان اصولگرا به‌جای اینکه بیایند حرف خود را بزنند و برنامه‌های خود را مطرح کنند درواقع برای رأی آوری، خود را برای مردم تعریف کنند، در تلاش هستند تا حریفان و رقبای خود را به‌گونه‌ای دیگر معرفی کنند.

وی همچنین به فضای ایجادشده در جامعه پس از انتخابات 92 اشاره و تأکید کرد: اصلاح‌طلبان از صندوق آرا و انتخابات کناره‌گیری و قهر نخواهند کرد.

احمد حکیمی پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تأکید بر این‌که وحدت یکی از راهبردهای اساسی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم است، اظهار کرد: هرچند که جنس انتخابات مجلس متفاوت با انتخابات ریاست جمهوری است، اما ما اصلاح‌طلبان قصد داریم در جریان انتخابات مجلس موضوع وحدت را منسجم‌تر و قوی‌تر از سال 92 به‌پیش ببریم.

وی اضافه کرد: در همین راستا نیز سازوکار تعیین کرده‌ایم که طی آن تصمیم‌گیری در حوزه‌های انتخابیه را در اختیار مجموعه اصلاح‌طلبان آن حوزه انتخابیه قرار دهیم. تشکل‌ها و احزاب اصلاح‌طلب و افراد حقیقی که دارای خط‌ مشی اصلاح‌طلبی هستند در حوزه‌های انتخابیه و در شهرستان با یکدیگر جمع می‌شوند و به‌ صورت اجماعی کار را پیش می‌برند و کاندیداهای اصلاح‌طلب نیز به وحدت خواهند رسید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نقش بزرگان اصلاح‌طلبی در ایجاد وحدت و هماهنگی هرچه بیشتر، خاطرنشان کرد: احیاناً ممکن است در برخی حوزه‌های انتخابیه اصلاح‌طلبان برای رسیدن به اجماع روی کاندیدای واحد و مشترک در اختلاف‌نظر باشند. در این شرایط است که با توجه به تدابیر اندیشیده شده بزرگان وارد می‌شوند و نسبت به برطرف شدن اختلافات اقداماتی انجام می‌دهند تا اصلاح‌طلبان بتوانند در همه حوزه‌های انتخابیه یک‌صدا و با یک لیست واحد در انتخابات مجلس حاضر شوند.

اصلاح‌طلبان از صندوق آرا و انتخابات کناره‌گیری و قهر نخواهند کرد

دبیر کل حزب اراده ملت همچنین در تحلیل فضای موجود در کشور برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، گفت: از سال 92 و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فضای نسبتاً بهتری در جامعه حاکم شده است؛ اما اعلام می‌کنیم که درهرصورت و فضا هرگونه که باشد، اصلاح‌طلبان از صندوق آرا و انتخابات کناره‌گیری و قهر نخواهند کرد.

احمد حکیمی پور

حکیمی پور با تأکید بر این‌که مهم‌ترین راه اصلاح کشور و حل معضلات و مشکلات از مسیر صندوق‌های رأی می‌گذرد، گفت: اصلاح‌طلبان این موضوع را به‌عنوان یک راهبرد استراتژیک می‌دانند. درنتیجه اصلاح‌طلبان در هیچ شرایطی از انتخابات و صندوق آرا کناره‌گیری نخواهند کرد و تلاششان بر این است که در سطح کلان اولاً موجب حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی و شورو نشاط انتخاباتی را ایجاد کنند و ثانیاً تلاش کنند تا موانع پیش روی برداشته شود و همه سلایق درون نظام با حداکثر توان و نیروها با کاندیدای اصلی خود در میدان حاضر شوند.

وی با بیان این‌که «مردم باید نسبت به انتخابات به یک باور برسند تا شورونشاط انتخاباتی ایجاد شود»، به شرایط برگزاری انتخابات 92 اشاره و خاطرنشان کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر نیز مشاهده کردیم که پیش از انتخابات تحلیل‌های ناامیدکننده و مأیوس‌کننده‌ای در مورد انتخابات وجود داشت اما درنهایت با تدابیری که اندیشیده شد و به‌ویژه مواضعی که مقام معظم رهبری در روزهای منتهی به انتخابات اتخاذ کردند کمک بسیاری به ایجاد امید و باور در مردم و شورونشاط در انتخابات شد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: امیدواریم این فرآیند نیز در انتخابات پیش روی مجلس ایجاد شود.

باید نوعی پوست‌اندازی در طیف اصلاح‌طلب شکل بگیرد

دبیر کل حاما در ادامه با اشاره به راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی مجلس با تأکید بر این‌که باید نوعی پوست‌اندازی در طیف اصلاح‌طلب شکل بگیرد، گفت: لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش روی مجلس تلفیقی از چهره‌های شاخص، جوان و بانوان است؛ چراکه ما هم نمی‌توانیم از چهره‌های اصلی و شاخص خود بگذریم و حضور جوانان و بانوان برای ما نیز با اهمیت است. درنتیجه باید کادرسازی‌هایی انجام دهیم تا لایه‌های جوان و چهره‌های جدید اصلاح‌طلب وارد فرآیند سیاسی شوند و نوعی پوست‌اندازی در طیف اصلاح‌طلب با ‌آن شکل بگیرد.

حکیمی پور همچنین بابیان این‌که «در مرحله فعلی همه‌کسانی که خود را اصلاح‌طلب می‌دانند و واجد شرایط هستند باید برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کنند»، گفت: طی فراخوانی که صادرشده است، اعلام کرده‌ایم که هر کس می‌تواند به صحنه بیاید، ثبت‌نام کند. در آینده نیز شاخص‌ها و معیارهای خود را برای کاندیداهای اصلی اصلاح‌طلب اعلام خواهیم کرد.

در انتخابات مجلس جدی‌تر و دقیق‌تر از شورای شهر به تعهدات کاندیدای معرفی‌شده توجه خواهیم کرد

وی با تأکید بر این‌که کسی که به‌عنوان کاندیدای جریان اصلاح‌طلب وارد می‌شود باید به برنامه‌ها، اهداف و رویکرد کلی جریان اصلاحات پایبند باشد، به اتفاقاتی که در شورای شهر در جریان انتخاب شهردار تهران رخ داد اشاره کرد و گفت: در شورای شهر تهران مشاهده کردیم با وجود اینکه پیش از انتخابات همه مسائل را با یکدیگر در جریان گذاشته بودیم و در جلسه نهایی خود میثاق‌نامه‌ای امضا کرده بودیم و اعضای اصلاح‌طلب در آن جلسه با قیام خود تعهدشان را اعلام کرده بودند اما آن اتفاق نامبارک افتاد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: در همین راستا نیز برای انتخابات مجلس مقداری جدی‌تر و دقیق‌تر به تعهدات کاندیدای معرفی‌شده اصلاح‌طلبان توجه خواهیم کرد و تشکل اصلاح‌طلبی که فرد یا افرادی را به‌عنوان کاندیداهای خود معرفی می‌کنند باید در این رابطه تضمین لازم را بدهد و متعهد شود که این افراد که به‌عنوان کاندیدای تشکلش معرفی می‌کند در چارچوب برنامه اصلاحات و اهداف اساسی این جریان عمل خواهد کرد و هیچ‌گونه تک‌روی از خود نشان نخواهد داد.

جریان اصلاحات در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس با برنامه‌ریزی دقیق و حداکثر توان خود حضور خواهد داشت

دبیر کل حاما همچنین در مورد نحوه ورود جریان اصلاحات به انتخابات مجلس و جدیت آن‌ها در این رابطه، گفت: جریان اصلاحات یکی از جریان‌های اصلی درون نظام بوده و است و از بدو شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به عناوین و اسامی مختلفی فعالیت کرده است. همچنین امام خمینی (ره) طی صحبت‌های خود به دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب رسمیت بخشیدند و پس از انشعاب مجمع روحانیون از جامعه روحانیت نیز این موضوع را تأیید کرده و اعلام کردند که وجود هر دو جریان لازمه نظام است. مقام معظم رهبری نیز طی صحبت‌هایی خود بارها از این دو جناح به‌عنوان دو بال نظام یاد کرده‌اند که برای خوب به حرکت درآمدن نظام وجود آن‌ها ضروری است.

وی با تأکید بر این‌که ما به‌عنوان جریانی اصیل و درون نظام هدفی غیر از شکوفایی نظام نداریم، افزود: جریان اصلاحات در جریان رقابت‌های انتخاباتی دهمین دوره مجلس با برنامه‌ریزی دقیق و حداکثر توان خود حضور خواهد داشت.

حکیمی پور با تأکید بر این‌که در جریان این رقابت‌ها هر جریانی به‌جز ما جزء رقیبانمان محسوب می‌شود، اظهار کرد: جریان اصلاحات و جریان اصولگرا دو رقیب هستند که همواره با یکدیگر در رقابت بودند؛ اما در جریان اصولگرا دو طیف تندرو و معتدل وجود دارد که این طیف تندرو که خود را اصولگرا می‌دانند، هنوز تابلو و برنامه‌ای از خود نشان نداده‌اند. باید مشخص شود که نام این طیف چیست و چه اهداف وبرنامه‌هایی را دنبال می‌کند.

جریان اصلاح‌طلب رقیب اصلی خود را جریان رادیکالی، افراطی و تندرو می‌داند

احمد حکیمی پور

وی با تأکید بر اینکه جریان اصلاح‌طلب در عین رقابت با جریان اصیل و معتدل اصولگرا، دغدغه خود را با جریان رادیکالی، افراطی و تندرو می‌داند، اظهار کرد: جریان اصلاح‌طلب رقیب اصلی خود را جریان رادیکالی، افراطی و تندرو می‌داند که جریاناتی بدون شناسنامه و تابلو هستند که اصول رقابت را رعایت نمی‌کنند و هیچ‌گونه پاسخگویی نسبت به اقدامات خود ندارند.

این فعال سیاسی با تأکید بر این‌که در ایران سیاست ورزی باید شفاف، روشن و در درون اتاقی شیشه‌ای قرار بگیرد، گفت: هرکسی که وارد عرصه سیاست می‌شود باید تابلو و برنامه خود را مشخص کند و نسبت به اقدامات و اظهارات خود پاسخگو باشد.

حق انتخاب کردن و انتخاب شدن حق همه شهروندان ایرانی است

دبیر کل حاما با اشاره به فعالیت برخی وزرا و حامیان دولت نهم و دهم و اقدامات این گروه با تأکید بر این‌که آن‌ها هم حق‌دارند بیایند اما همه‌چیز باید روشن باشد و نباید فضایی مبهم در جامعه ایجاد شود، اظهار کرد: حق انتخاب کردن و انتخاب شدن حق همه شهروندان ایرانی است، باید در کشور ما آن دسته از افرادی که می‌خواهند انتخاب شوند در چارچوب قواعد و ضوابط تعیین‌شده نظام وارد میدان شوند و تابلو،‌ ساختار و مجوزشان نیز مشخص باشد.

حکیمی پور ادامه داد: اینکه حامیان یک دولت می‌خواهند وارد صحنه شوند، باید مشخص شود که نامشان چیست و با چه تابلویی می‌آیند؛ چراکه عرصه سیاست عرصه کار شفاف و روشن است. باید مشخص شود که این فعالیت‌ها ذیل چه نام و تابلویی انجام می‌شود و این‌که آیا این‌ها مجوز فعالیت را از کمیسیون ماده 10 احزاب گرفته‌اند؟

نگران ایجاد فضای اصلاحات هراسی در کشور هستیم

وی در مورد ابراز نگرانی یکی از اصولگرایان نسبت به روی کار آمدن مجلسی مانند مجلس ششم،‌ با تأکید بر این‌که آنچه ما از آن نگران هستیم ایجاد فضای اصلاحات هراسی در فضای سیاسی کشور است، اظهار کرد: برخی از دوستان اصولگرا به‌جای اینکه بیایند حرف خود را بزنند و برنامه‌های خود را مطرح کنند درواقع برای رأی آوری، خود را برای مردم تعریف کنند، در تلاش هستند تا حریفان و رقبای خود را به‌گونه‌ای دیگر معرفی کنند.

احمد حکیمی پور

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که «ما این روش را روشی صحیح نمی‌دانیم»، اظهار کرد: این پدیده اصلاحات هراسی که رقبای ما در حال دامن زدن به آن هستند هیچ کمکی به توسعه سیاسی کشور و حل مشکلات آن نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان یک جریان ریشه‌دار در مملکت هستند که با تابلویی مشخص و گروه‌های مجوز دار در حال فعالیت هستند. درنتیجه رقبای ما باید از بکار بردن عباراتی برای ایجاد نگرانی در جامعه پرهیز کنند.

تکرار مجالس قبل در ایران غیرممکن است

دبیر کل حاما با تأکید بر این‌که هر مجلس در کارنامه خود نقاط ضعف و قوت دارد،‌ اظهار کرد: اساساً هیچ‌یک از مجالس ایران شباهتی با مجالس قبلی خود ندارد و تکرار مجلس قبلی غیرممکن است و طرح مباحثی نظیر اینکه مجلس دهم مانند یکی از مجالس گذشته خواهد شد هیچ کمکی به بهبود فضای سیاسی کشور نخواهد کرد.

جریان رادیکال در مجلس آینده بروز و ظهور کمتری خواهد داشت

این فعال سیاسی با بیان این‌که مجلس دهم مجلسی پرتحرک و کارآمد و چکیده‌ای از تجارب مجالس گذشته خواهد بود، اظهار کرد: احساس می‌کنم که برآیند مجلس دهم مجلسی کم‌حرف و پرکار خواهد بود.

حکیمی پور در مورد ترکیب مجلس دهم نیزبا بیان این‌که جریان رادیکالی در مجلس آینده بروز و ظهور کمتری خواهد داشت، اظهار کرد: جریان رادیکال تلاش‌های خود را برای حضور در این مجلس خواهد کرد اما آن‌چنان‌که امروز می‌توانند،‌ اثرگذاری و جهت‌دهی آن‌چنانی در مجلس دهم نخواهند داشت.

اصلاح‌طلبان توافق کردند که برای مجلس از شورا استعفا ندهند

وی در ادامه در مورد چرایی عدم استعفای اعضای شورای شهر تهران برای حضور در انتخابات مجلس، گفت: پیش از برگزاری انتخابات شورای شهردر جبهه اصلاحات توافق کردیم که نباید هیچ‌یک از اعضای راه‌ یافته به شورا برای مناصب دیگر استعفا دهند. گرچه آقای سلطانی فر به این توافق پایبندی نکرد اما این توافق میان سایر اعضای اصلاح‌طلب همچنان وجود دارد.

احمد حکیمی پور

حکیمی پور اضافه کرد: نظر مجموعه دوستان اصلاح‌طلب این بود که استعفا از شورا برای مجلس اقدام مناسبی نیست؛ اما چنانچه رویه مانند قبل بود و کاندیداهای مجلسی که عضو شوراهای شهر هستند نیازی به استعفا نداشتند این امکان وجود داشت که تعدادی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر نیز وارد انتخابات مجلس شوند.

دبیر کل حزب اراده ملت ایران همچنین در مورد برنامه‌های حاما در انتخابات پیش روی مجلس نیز گفت: حاما یک حزب اصلاح‌طلب و میانه‌رو است که با حفظ مواضع و اصول حزبی خود در جریان کلی انتخابات همسو و هماهنگ با مجموعه اصلاح‌طلبان کار می‌کند. کمیته‌ها، هیاات‌های اجرایی و شورای سیاست‌گذاری حزب نیز در حال پیگیری موضوعات مربوط به انتخابات هستند.

حاما انتخابات را هدف اول و آخر خود نمی‌داند

وی با تأکید بر این‌که حاما انتخابات پیش رو را فرصتی برای ارزیابی میزان حزبی شدن خود می‌داند، گفت: حاما انتخابات پیش رو را فرصتی ویژه برای خود می‌داند اما معتقد است که انتخابات هدف اول و آخر نیست. با این‌ حال حاما در سال جاری که سال انتخابات است برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی کرده است که طی آن دو اردوی آموزشی تشکیلاتی و یک مجمع عمومی فوق‌العاده را پیش از زمان برگزاری انتخابات برگزار خواهد کرد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: حزب اراده ملت هم‌اکنون در حال شناسایی کاندیداهای واجد صلاحیت برای انتخابات مجلس پیش رو است و تلاش می‌کند تا بتواند در فرآیند تصمیم سازی جریان اصلاحات در حد توان خود نقشی در مجموعه اصلاح‌طلب و تحقق وحدت در جریان اصلاح‌طلب داشته باشد.

گفت‌گو از خبرنگار سیاسی ایسنا: محمدرضا نورمحمدیان

انتهای پیام

کد N893145

وبگردی