آفتاب
جان کری:

توافق با ایران بر مبنای اعتماد نیست/ با تهران همپیمان نشده ایم

توافق با ایران بر مبنای اعتماد نیست/ با تهران همپیمان نشده ایم

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه توافق با ایران بر مبنای احتیاط است و نه اطمینان، مدعی شد این توافق عدم دستیابی تهران به سلاح هسته ای را تضمین می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جان کری در گفتگو با شبکه «سی بی اس» آمریکا تاکید کرد: توافق هسته ای با ایران مبتنی بر اقدامات نظارتی است. وی مدعی شد تهران همچنان از تروریسم حمایت می کند و مذاکرات آمریکا با ایران به منظور ممانعت از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای بود.

وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه برغم حصول توافق هسته ای ایران و آمریکا همپیمان نشده اند، گفت: ما همچنان مخالف همدیگریم و بسیاری از مسائل حل نشده باقی مانده است. وی تصریح کرد: توافق با ایران باعث می شود به طور کلی منطقه و به ویژه اسرائیل امن تر شود.

جان کری به کنگره آمریکا در مورد رأی گیری علیه توافق هسته ای هشدار داد و گفت: این اقدام کنگره باعث می شود که ایالات متحده تبدیل به کشوری شود که امکان دستیابی تهران به سلاح هسته ای را از بین برده است. اگر این توافق از بین برود ایرانی ها بار دیگر به غنی سازی روی خواهند آورد و به احتمال زیاد ما شاهد وقوع جنگ خواهیم بود.

وی تاکید کرد: در این صورت آمریکا در صحنه جهانی منزوی خواهد شد و متحدان ما را تنها خواهند گذاشت. با این حال کری امکان استفاده واشنگتن از این توافق برای بهبود روابط با ایران را رد نکرد. از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل نمی تواند از توافق هسته ای ایران حمایت کند.

نتانیاهو در گفتگو با شبکه سی بی اس در مورد توافق به دست آمده میان ایران و گروه ۱+۵ گفت: به اعتقاد من عدم اجرای این توافق درست خواهد بود، راه های زیادی برای توقف اقدامات ایران وجود دارد ولی این توافق جز این اقدامات به حساب نمی آید. وی از واشنگتن خواست که در زمینه موافقت با این توافقنامه عجله نکند.

کد N892976

وبگردی