آفتاب

سه نکته مهم درباره توافق وین از نگاه عضو شورای روابط خارجی آمریکا

سه نکته مهم درباره توافق وین از نگاه عضو شورای روابط خارجی آمریکا

واحد مرکزی خبر نوشت:

عضو ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفت : سه نکته را درباره توافق هسته ای ایران باید دانست که عبارتند از لزوم تصویب توافق در شورای امنیت و کنگره آمریکا، اهمیت راستی آزمایی و نبود یک گزینه بدیل خوب در برابر این توافق.

فیلیپ گوردون در یک سخنرانی در این اندیشکده سه نکته را درباره توافق هسته ای اخیر تشریح کرده است که دانستن آنها به گفته وی حائز اهمیت است.

وی گفت : گفتگوها درباره برنامه هسته ای ایران با حصول توافقی پایان یافته است که توانایی های هسته ای ایران را در ازای لغو تحریم های اقتصادی و مالی این کشور محدود خواهد کرد. قبل از اینکه تحریم ها لغو شود، ایران باید نشان دهد که محدودیت های مورد توافق را اجرا کرده است.

این سه نکته عبارتند از:

اول) لازم بودن تصویب توافق: گوردون گفت شورای امنیت سازمان ملل متحد و کنگره آمریکا باید این توافق را تصویب کنند، که دو ماه طول خواهد کشید. بعد از آن آژانس بین المللی انرژی اتمی باید به راستی آزمایی این بپردازد که قبل از لغو تحریم ها آیا ایران اطلاعات لازم را درباره فعالیت های هسته ای خود ارائه کرده و آیا دو سوم از سانتریفوژهای خود ، هسته رئاکتور هسته ای آب سنگین خود، و چندین تن اورانیوم کم غنی شده خود را برچیده است یا خیر. به گفته گوردون «این روند هم دست کم چند ماه طول خواهد کشید.»


دوم) راستی آزمایی عنصری بسیار ضرروی است: گوردون در سخنرانی خود با اشاره به نمونه های بارز از تخلفات گذشته ایران گفت :«جامعه بین المللی این آمادگی را ندارد که به سادگی به ایران اعتماد کند.» این توافق، که در آن نظارت سفت و سخت تصریح شده است، همچنین شامل ساز و کاری است که به قدرت های بزرگ اجازه می دهد بدون نیاز به فائق آمدن بر یک حق وتو در شورای امنیت، تحریم ها را از نو برقرار کنند. گوردون توضیح داد :«اگر ایران تقلب کند، توافق باطل است و تحریم ها باز می گردند.»

سوم) نبود گزینه بدیل خوب: گوردون همچنین گفت :«گزینه بدیل این توافق هسته ای لزوما گزینه بهتری نیست، بلکه عدم توافق است. » اگر کنگره این توافق را باطل کند، ایران سانتریفوژهای جدید نصب خواهد کرد، یک رئاکتور آب سنگین احداث خواهد کرد، و به غنی سازی اورانیوم خواهد پرداخت -- و همه اینها را بدون تن دادن به نظارت و راستی ‌آزمایی که در این توافق روی آن تصریح شده است، انجام خواهد داد.

5252

کد N892796

وبگردی