آفتاب

آصفی: توافق هسته‌ای پیروزی منطق گفتمان بر زور بود

آصفی: توافق هسته‌ای پیروزی منطق گفتمان بر زور بود

سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان توافق هسته‌ای به دست آمده را پیروزی منطق گفتمان بر زور دانست و بر لزوم مدیریت پس از توافق تاکید کرد.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان توافق هسته‌ای به دست آمده را پیروزی منطق گفتمان بر زور دانست و بر لزوم مدیریت پس از توافق تاکید کرد.

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به توافق ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: این توافق پیروزی منطق گفتمان و دیپلماسی بر یک جانبه‌گرایی و استفاده ابزاری از زور و منطق نظامی‌گری بود.

وی ادامه داد:‌ به نظر من بزرگترین دستاوردی که ما داشتیم همین پیروزی منطق گفتمان و دیپلماسی بود که حتی می‌توان گفت از موضوع هسته‌ای ما نیز کم اهمیت‌تر نبود زیرا نشان داد می‌نوانیم با ابزار دیپلماسی، عقلانیت و با توسل به گفتمان در پرتو صبوری موفق شویم.

آصفی با تاکید بر اهمیت صبوری بر پیشبرد مذاکرات خاطرنشان کرد: با عصبانی نشدن، عجله نکردن و شعارهای بی منطق ندادن می‌توان مذاکره‌ای را به نتیجه رساند و به نظر من همین در پیش گرفتن صبوری از بزرگترین دستاوردهای ما بود.

وی با بیان اینکه دیگر دنیا به استفاده از زور و منطق نظامی‌گری نه خواهد گفت، افزود: از این پس این نوع تعامل یک رویه در روابط بین المللی خواهد شد چرا که در گذشته آمریکا این روند را داشت که دستور بدهد و سایرین اجرا کنند ولی امروز ایران با 6 کشور که 5 تای آن‌ها عضو دائم شورای امنیت هستند با مذاکره مساله مهمی را به نتیجه رساند و همین امر شرایط ایران را در منطقه تقویت و روابط کشورمان در ابعاد جهانی را گسترش خواهد داد.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه با نتیجه ‌بخش بودن مذاکرات ایران با 1+5 ظرفیت‌های ما بیش از گذشته به کار می‌افتد گفت: هرچند ما دشمنان و بدخواهانی هم داریم که فعال خواهند شد ولی صحبت رییس جمهور کشورمان و دست دوستی که به کشورهای منطقه داد بسیار به جا بوده زیرا امکان دارد برخی از کشورها احساس کنند ایران دچار غرور و تکبر شده و آن‌ها را فراموش می‌کنند.

وی تاکید کرد: ایران باید برخی سوءتفاهم‌ها و دشمنی‌هایی که احتمال دارد پس از توافق به وجود آید را مدیریت کند از سوی دیگر در داخل کشور هم امید و نشاط به وجود آمده که ارزشمند است و با تدبیر می‌توان آن را مدیریت کرد و برخورد قهری با آن جواب نخواهد داد.

آصفی افزایش اعتماد به نفس در ایران را در پرتو پیروزی گفتمان جمهوری اسلامی بسیار محتمل دانست و گفت: آن‌چه در کشور اتفاق افتاد پیروزی ملت و پیروزی نظام است که به همه تعلق دارد و مرهون تدبیر مقام معظم رهبری است که باعث شد با نرمش قهرمانانه این مسیر را با موفقیت طی کنیم. باید این شرایط را قدر دانسته و جناح‌ها و گروه‌های مختلف با همدلی به دنبال تقویت دیپلماسی کشور باشند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در پایان با اشاره به عملکرد تیم مذاکره کننده کشورمان تاکید کرد: تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما دو سال درگیر یک دیپلماسی فشرده، متمرکز و نفس‌گیر بود و باید به آن‌ها خسته نباشید گفت زیرا انصافا کار بزرگی کردند.

انتهای پیام

کد N892670

وبگردی