آفتاب

روسیه: اوکراین توافقنامه مینسک را اجرا کند/ تماس تلفنی کری و لاوروف

روسیه: اوکراین توافقنامه مینسک را اجرا کند/ تماس تلفنی کری و لاوروف

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای از مقامات اوکراین خواست تا اجرای توافقنامه مینسک 2 را آغاز و از ظاهرسازی درخصوص حل و فصل سیاسی بحران اوکراین دست بردارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، در این بیانیه آمده است: طرف روسی نگران بحران موجود در اوکراین و مشکلات مربوط به حل و فصل آن است. کی‌یف از توافقنامه مینسک 2 که در 12 فوریه 2015 حاصل شده، تفسیر خود را دارد که بسیار گزینشی است.

وزارت خارجه روسیه با اشاره به اصلاحات قانون اساسی اوکراین خاطرنشان کرد: هر تلاشی برای گنجاندن یک شرط به ویژگی‌های دولت محلی خودخوانده در مناطق جداگانه در شهرهای لوهانسک و دونتسک در فهرست اصلاحات قانون اساسی و ارائه آن به عنوان انجام تعهد از سوی مقامات کی‌یف اقدامی ساختگی است که نباید کسی را گمراه کند.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: بیانیه ارائه شده از سوی پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین در پارلمان اوکراین در تاریخ 16 ژوئیه 2015، آنچه که در فوق اعلام شده را تایید می‌کند.

این بیانیه تاکید کرد که پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی هیچ‌گونه وضعیت ویژه‌ای را برای منطقه دنباس فراهم نمی‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: بخش تمرکززدایی پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی اوکراین که اخیرا به پارلمان این کشور ارائه شده، بدون هیچ‌گونه مشارکتی از سوی نمایندگان واقعی لوهانسک و دونتسک تهیه شده است. این بخش به هیچ عنوان منافع واقعی جنوب شرق اوکراین را در نظر نمی‌گیرد.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: این پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی هیچ ارتباطی با توافق‌نامه‌های مینسک که دقیقا وظایف وضعیت ویژه دایمی را در دنباس تضمین می‌کند، ندارد.

وزارت خارجه روسیه در پایان تاکید کرد: تمرکززدایی به سبک دولت کی‌یف عمدتاً به علت ملاحظات سیاسی آنی شکل گرفته که می‌تواند در نبرد قدرت آتی در اوکراین در هر زمانی نقش کم‌رنگی ایفا کند.

از سوی دیگر،‌ سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی وی در گفت‌و گویی تلفنی بر اهمیت تاثیر دو کشور بر فرآیند اجرای توافق‌نامه میسنک 2 از جمله اصلاحات قانون اساسی اوکراین و تضمین مذاکرات مسقیم میان کی‌یف و دنباس تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: در این کنفرانس تلفنی روسیه بر اهمیت تاثیر فعال بر فرآیند اجرای بسته اقدامات 12 فوریه تاکید کرد تا از مانع از عدم پایبندی به تعهدات در چارچوب این توافق‌نامه خصوصا درباره نیاز به برگزاری مذاکرات مستقیم میان کی‌یف،‌ دنباس و مینسک شود.

انتهای پیام

کد N892629

وبگردی