آفتاب

چند درصد از آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای حمایت کردند؟

چند درصد از آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای حمایت کردند؟

واحد مرکزی خبر نوشت:

روزنامه کریستین ساینس مانیتور چاپ آمریکا نوشت : آمریکایی ها عموما از توافق هسته ای ایران حمایت می کنند اما از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بسیار نگرانند.

این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله ای به قلم برد کینکرباکر نوشت:

حالا که میان ایران و شش قدرت جهان به رهبری آمریکا یک توافق هسته ای به دست آمده است، کار فروش سیاسی آن آغاز شده است -- به ویژه در آمریکا که کنگره در آن می تواند نظر بدهد و اعلام کند آیا با لغو تحریم های اقتصادی در ازای محدودیت هایی که در برنامه هسته ای ایران به اجرا گذاشته می شود، موافق است یا خیر.

در حالی که این کنگره است که حق اعمال نفوذ در نتیجه را در آمریکا دارد، لابیگری در افکار عمومی نیز نقش مهمی ایفا می کند.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که میراثش در سیاست خارجی‌ ممکن است به توافقی بستگی داشته باشد که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای طراحی شده است، لابیگری عمومی خود را با یک سخنرانی رسمی در کاخ سفید آغاز کرد و سپس کارش را با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی ادامه داد که در آن مسئله ایران موضوع اصلی این کنفرانس بود.

اوباما سپس روز شنبه تلاش خود را با نطق هفتگی رادیویی/اینترنتی ادامه داد و نکته به نکته به منتقدانش پاسخ داد.
وی گفت :«امروز، ایران مواد هسته ای کافی برای تولید 10 سلاح هسته ای را دارد. با این توافق، آنها 98 درصد از این ماده را به خارج از کشور می فرستند -- که فقط مقداری از آن در داخل کشور باقی می ماند که با آن حتی یک بمب هم نمی توان ساخت. با این توافق ، آنها باید دو تاسیسات هسته ای کلیدی خود را تغییر کاربری بدهند تا نتوانند موادی را تولید کنند که می توان از آنها برای تولید سلاح هسته ای استفاده کرد. بنابراین، این توافق عملا ایران را از بمب دور می کند.»

اوباما در ادامه گفت :«شما ممکن است از منتقدان شنیده باشید که می گویند ایران می تواند آنچه را به دست آمده است نادیده بگیرد و هر کاری که می خواهد بکند. آنها می گویند ایران قطعا قصد دارد فریبکاری کند. بسیار خب، این حرف هم غلط است. با این توافق، ما نظارت 24 ساعته در هفت روز هفته بر تاسیسات هسته ای کلیدی ایران خواهیم داشت. با این توافق، بازرسان بین المللی به کل زنجیره عرضه هسته ای ایران دسترسی خواهند داشت. روند راستی آزمایی که در این توافق گنجانده شده است جامع و سفت و سخت است -- و چنان دقیق که ما بتوانیم اطمینان خاطر یابیم که ایران به تعهداتش پایبند می ماند.»

اوباما در اینجا و در جاهای دیگر با شک و تردیدهای قابل توجه و با مخالفت های صریح بسیاری از اعضای کنگره (عملا همه جمهوریخواهان) به مقابله برخاسته است.

جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای گفت :«این توافق به جای اینکه جهان را کم خطرتر کند، با کمک به تثبیت و مشروعیت رژیم ایران -- بزرگترین حامی تروریسم در جهان -- آنهم در حالی که به گسترش هرچه بیشتر خشونت و بی ثباتی در منطقه خاورمیانه مشغول است ، فقط این رژیم را جسور خواهد کرد. این توافق به جای اینکه جلو گسترش سلاح های هسته ای را در خاورمیانه بگیرد، احتمالا به مسابقه تسلیحاتی هسته ای در سرتاسر جهان دامن خواهد زد.»

اما در حالی که این بحث ها ادامه دارد، آمریکایی ها درباره این توافق چه می اندیشند؟ در طرز تلقی آمریکایی تغییری رخ داده است.

بر اساس نظرسنجی های موسسه گالوپ، بین سال های 2006 و 2012 ایران در راس فهرست بزرگترین دشمنان آمریکا قرار داشت.
فرانک نیوپورت Frank Newport و جولی ری Julie Ray این هفته در یک تحلیل موسسه گالوپ نوشتند پارسال ایران و کره شمالی پس از چین در جایگاه دوم قرار گرفتند. به گفته آنها «امسال جایگاه ایران در فهرست بزرگترین دشمنان آمریکا باز هم پایین تر آمد و فقط 9 درصد ایران را بزرگترین دشمن آمریکا دانستند و بالاتر از ایران کشورهای روسیه،‌ کره شمالی، و چین قرار گرفتند و ایران تقریبا با عراق در یک جایگاه قرار گرفت.»

با این حال (بر اساس نظرسنجی گالوپ) هنوز 77 درصد از آمریکایی معتقدند دستیابی ایران به سلاح های هسته ای یک تهدید حیاتی علیه منافع حیاتی آمریکاست.

بر اساس نظرسنجی جدید «یوگاو» در خصوص توافق هسته ای اخیر، جمع کثیری از شرکت کنندگان در نظرسنجی ( 43 درصد در برابر 30 درصد) از این توافق حمایت می کنند. با این حال تعداد زیادی (26 درصد) هنوز مطمئن نیستند و یک اکثریت بزرگ (59 درصد در برابر 29 درصد) مطمئن نیستند این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای بشود.

یک نظرسنجی شبکه فاکس نیوز نیز نتایج مشابهی داشت. از میان کسانی که نظرسنجی شدند 80 درصد در برابر 15 درصد گفتند فکر نمی کنند «آمریکا بتواند به آنچه ایران در خصوص مسئله سلاح های هسته ای می گوید اطمینان کند.»
آیا این مسئله ارزش آن را دارد که بر سر آن جنگ شود؟ اوباما و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا می گویند تنها گزینه محتمل در برابر توافق جدید، جنگ است. به نظر می رسد برای اکثریت آمریکایی پاسخ به این سوال مثبت است.

یوگاو گزارش داد :«اگر ایران توافق را نقض کند و شروع به تولید سلاح هسته ای بکند، اکثریت تقریبا همه گروههای سیاسی و جمعیتی می گویند از اقدام نظامی آمریکا و متحدانش علیه ایران حمایت خواهند کرد. در مجموع 64 درصد می گویند آنها از استفاده از نیروی نظامی در این صورت حمایت می کنند و فقط 18 درصد گفتند از جنگ حمایت نخواهند کرد.»

5252

کد N892544

وبگردی