آفتاب
بازتاب سخنان مقام معظم رهبری در رسانه های غربی؛

تداوم مخالفت با تکبر آمریکایی/ رضایت از عملکرد تیم هسته‌ای ایران

تداوم مخالفت با تکبر آمریکایی/ رضایت از عملکرد تیم هسته‌ای ایران

سخنان رهبر معظم انقلاب که به مناسبت عید سعید فطر ایراد شد بازتاب گسترده ای در رسانه های غربی داشت. این رسانه ها بیش از هر چیز به ادامه مخالفت با آمریکا و تقدیر از تیم مذاکره ایرانی تمرکز کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «رویترز» یکی از نخستین رسانه های غربی است که امروز شنبه به بازتاب سخنان «آیت الله سید علی خامنه ای» رهبر انقلاب اسلامی پرداخت. به نوشته این روزنامه انگلیسی زبان، رهبر ایران در جمع نمازگزارانی که برای برگزاری هرچه شکوهمندتر نماز عید سعید فطر گرد آمده بودند بار دیگر تاکید کرد که مردم ایران علیرغم حصول تفاهم هسته ای همچنان به مخالفت خود با رفتار متکبرانه  آمریکا ادامه می دهند.

رویترز به این بخش از سخنان رهبر عالی انقلاب اشاره کرد که پذیرش یا عدم پذیرش توافق هسته ای خللی در اراده مردم ایران وارد نکرده و ما هرگز از حمایت دوستانمان در سطح منطقه  دست نخواهیم کشید. ایران حامی مردم فلسطین، یمن، سوریه، عراق، بحرین و لبنان باقی خواهد ماند و حتی با حصول این توافق نیز رفتار ما در برابر آمریکای متکبر تغییر نخواهد کرد.

علاوه بر این، رویترز به این بخش از سخنان مقام رهبری اشاره کرد که «آمریکایی ها ادعا می کنند مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شده اند حال آنکه خودشان هم می دانند چنین امری درست نیست. ما فتوایی داریم که بر مبنای آن ساخت سلاح هسته ای طبق قوانین اسلامی ممنوع است».

خبرگزاری «فرانس ۲۴» هم در بازتاب سخنان مقام معظم رهبری به این مطلب پرداخت که به گفته ایشان توافق به دست آمده با ۱+۵ هنوز به شکل قانون درنیامده و نیازمند بررسی دقیق است.

ضمنا فرانس ۲۴ به تمجید رهبر انقلاب از نقش آفرینی تیم مذاکره کننده ایران اشاره کرد و به نقل از ایشان نوشت: متن آماده است. تایید شود یا خیر، مذاکره کنندگان ایرانی نقش خود را انجام داده اند و شایسته تقدیر هستند.

خبرگزاری «ان. بی. سی نیوز» نیز به ادامه مخالفت مردم ایران با آمریکا اشاره کرد و شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را شاهدی بر این ادعا گرفت. ان. بی. سی. نیوز نیز با برجسته کردن حمایت ایران از کشورهای مظلوم منطقه به این فراز از سخنان رهبر ایران اشاره کرد که ما همواره به عدم مذاکره آمریکا بر سر مسائل جهان و منطقه تاکید کرده ایم. مذاکره ما با آمریکا در برخی از موارد نادر نظیر مذاکرات هسته ای در جهت حفظ منافع کشور بوده است.

اما روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در این باره نوشت: رهبر ایران در نخستین سخنرانی عمومی پس از حصول تفاهم وین، به حمایت از مذاکره کنندگان پرداخته و هیچ یک از جزئیات این تفاهم را مورد انتقاد قرار نداد. علاوه بر این، نیویورک تایمز به این مطلب اشاره کرد که حصول یک توافق به منزله حل همه اختلافات با آمریکا نیست و به نقل از رهبر انقلاب نوشت: عملکرد آمریکا در منطقه ۱۸۰ درجه با آنچه که ما انجام می دهیم اختلاف دارد.

کد N892040

وبگردی