آفتاب

رأی مثبت پارلمان آلمان به مذاکره درباره اعطای اعتبارات تازه به یونان

رأی مثبت پارلمان آلمان به مذاکره درباره اعطای اعتبارات تازه به یونان

نمایندگان پارلمان آلمان (بوندستاگ) با مشاوره درباره برنامه اعطای اعتبارات تازه به یونان موافقت کردند. به پیشنهاد آنگلا مرکل، یونان می‌تواند برای سومین بار از یاری‌های مالی برخوردار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در بوندستاگ، پارلمان آلمان فدرال، روز جمعه ۴۳۹ نماینده در رأی‌گیری برای اعطای اعتباراتی تازه به یونان شرکت کردند. در اجلاسی ویژه ۲۴۱ نماینده به دولت مأموریت دادند که درباره اعطای سومین بسته اعتبارات به یونان تصمیم‌گیری کند. ۶۰ تن از نمایندگان حزب حاکم دموکرات مسیحی رأی منفی دادند و ۵ نماینده رأی ممتنع.

به گزارش دویچه‌وله، آنگلا مرکل، صدراعظم، طرح پیشنهادی خود به پارلمان را "آخرین فرصت" به اقتصاد بدهکار یونان خواند. زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد، خواهان سرمایه‌گذاری‌های بیشتر شد. ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان، تأکید کرد که از به نتیجه رسیدن دور تازه مذاکرات با یونان نومید نیست. اما احزاب سبزها و چپ‌ها به دولت خرده گرفتند که باعث پراکندگی در اروپا شده است.

مقامات بلندرتبه آلمان دولت چپ‌گرای سیریزا را متهم کردند که در ۶ ماه گذشته بحران اقتصادی یونان را تشدید کرده است. مرکل تصریح کرد که اقتصاد یونان فلاکت‌بار است اما دولت آلمان تصمیم گرفته آخرین فرصت را به یونان بدهد و برای سومین بار به کشور ورشکسته یاری برساند. او تأکید کرد که آلمان یاری‌های خود را تنها در ازای اصلاحات اقتصادی واقعی عرضه می‌کند.

وزیر اقتصاد آلمان گفت که افزون بر یاری‌های مالی، باید برنامه‌ای بنیادی برای توسعه یونان طراحی شود. او گفت که مردم آلمان آماده همکاری هستند و تأکید کرد: «آلمان دولتی قوی است اما در عین حال می‌تواند همدلی نشان دهد.»

انتقاد از برنامه دولت

کاترین گورینگ اکارت، رئیس فراکسیون حزب سبزها و گرگور گیزی، سخنگوی حزب چپ‌های آلمان، به شدت از طرح دولت خانم مرکل انتقاد کردند.

سخنگوی سبزها انتقاد کرد که بسته اقدامات پیشنهادی نادرست است زیرا با ریاضت‌های بیشتر نمی‌توان اقتصاد یونان را به حرکت در آورد.

گیزی خطاب به شویبله گفت: «شما نظم و همبستگی اروپا را به خطر انداخته‌اید.» گیزی به موضع اخیر وزیر دارایی اشاره داشت که به تازگی از کنار گذاشتن یونان از حوزه یورو سخن گفته بود. او بسته پیشنهادی مرکل را غیردموکراتیک، غیراجتماعی و ضداروپایی دانست.

در آخرین اجلاس پارلمان، نمایندگان ائتلاف حاکم متشکل از دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات، گفت‌وگو از خروج یونان را بحثی بی‌مورد دانستند.

آنگلا مرکل تصریح کرد که خروج یونان از منطقه یورو هرگز خواست دولت آلمان نبوده است. اما او همچنین تأکید کرد هرگاه ضروری باشد با اقدامات دولت یونان مخالفت خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N891991

وبگردی